Jste zde

Inovovaný model CB300R

HONDA CB300R, modelový rok 2022

Datum vydání: 24. ledna 2022

Základní informace o modelu: Honda CB300R, která je lehkou verzí stroje řady Neo Sports Café, získává 41mm inverzní vidlici Showa s velkými písty „Separate Function front Fork Big Piston“ (SFF-BP), pomocnou/kluznou spojku a její kapalinou chlazený motor o objemu 286 cm3 nově plní emisní normu EURO5. Výbava zahrnuje radiálně upevněný čtyřpístový přední brzdový třmen, plovoucí brzdový kotouč, systém ABS řízený jednotkou IMU či centrální zadní tlumič s možností nastavení předpětí. Seznam změn završují kompletní LED osvětlení a důmyslně navržený LCD displej.

Obsah:

1. Úvod

2. Informace o modelu

3. Hlavní vlastnosti

4. Technické parametry

1. Úvod

Pokud se ve světě motocyklů zaměříme na jeho samotné základy, méně často znamená více. Značka Honda této filozofii dobře rozumí, proto pro rok 2018 vytvořila model CB300R. Tento člen rodiny Neo Sports Café – která zahrnuje vlajkovou loď CB1000R, model CB125R určený pro držitele řidičského oprávnění kategorie A1 či nedávno inovovaný model střední kategorie CB650R s čtyřválcovým motorem – je lehkým zhmotněním veškerého vzrušení, které jízda s jednostopým strojem může nabídnout.

Jako významný milník v kariéře každého mladého nebo začínajícího jezdce je CB300R do velké míry prvním „velkým“ motocyklem po stopětadvacítce, jenž nabízí podmanivou odezvu a zážitky z motoru i podvozku, ale současně za sebou nechává nevýhody v podobě hmotnosti, ceny či nutnosti řidičského oprávnění pro objemnější motocykly. Současně s tím tento model představuje skvělý vstup do světa motocyklů Honda, neboť je ztělesněním technických dovedností značky, její designové filozofie, prémiové výbavy i prvotřídní kvality zpracování. Naopak CB300R představuje atraktivní nabídku i pro zkušené jezdce, kteří se poohlížejí po lehčím stroji.

Zábavný, snadno ovladatelný a úsporný model CB300R vstupuje do roku 2022

s řadou vylepšení včetně prvotřídního předního odpružení, pomocné/kluzné spojky či motoru, který plní emisní normu EURO5. A stejně jako v minulosti přináší jeho obnažený vzhled do ulic evropských měst jedinečný styl, za kterým se každý otočí.

2. Informace o modelu

Nízká hmotnost (pohotovostní hmotnost modelu CB300R dosahuje pouhých 144 kg) poskytuje maloobjemové hvězdě značky Honda významnou výkonnostní výhodu. Kombinace živého kapalinou chlazeného jednoválce o objemu 286 cm3, nové pomocné/kluzné spojky a plnění emisní normy EURO5 od roku 2022 spolu

s unikátními nahými rysy typickými pro řadu Neo Sports Café činí z CB300R skvělý stroj, který nadchne a inspiruje mladé jezdce.

Rám je tvořen kombinací lisovaných profilů a trubek, díky čemuž nabízí vyváženou tuhost poskytující jezdci skvělou zpětnou vazbu. Standardní výbava modelu CB300R zahrnuje pro modelový rok 2022 41mm inverzní vidlici Showa Separate Function front Fork Big Piston (SFF-BP) (stejné prvotřídní odpružení s možností nastavení míry odpružení a tlumení, které je použito u modelu CB650R) radiálně upevněný čtyřpístový brzdový třmen, plovoucí brzdový kotouč bez středového upevnění, systém ABS řízený jednotkou IMU či radiální pneumatiky.

Ze zkosených ocelových řídítek, vylepšeného LCD přístrojového panelu

a kompletního LED osvětlení vyzařuje kvalita, díky které může být majitel na svůj stroj pyšný.

Model CB300R pro rok 2022 bude dostupný v následujících barevných provedeních:

 

perleťová žlutá Pearl Dusk Yellow ##NOVINKA pro rok 2022##,

matná perleťová modrá Mat Pearl Agile Blue ##NOVINKA pro rok 2022##,

matná černá metalíza Matt Gunpowder Black Metallic,

červená Candy Chromosphere Red.

3. Hlavní vlastnosti

3.1 Podvozek

Nová 41mm inverzní vidlice Showa se samostatnými velkými písty (Showa Separate Function Big Piston (SFF-BP)) 

Radiální čtyřpístový brzdový třmen a 296mm plovoucí přední kotouč bez středového upevnění

Systém ABS spolupracuje s jednotkou pro měření setrvačných sil (Inertial Measurement Unit – IMU)

 

Základem minimalistických rysů modelu CB300R je jeho lichoběžníkový rám vyrobený z trubek a lisovaných profilů. Kyvné rameno je vyrobeno z ocelového plechu a má nepravidelný průřez. Oba prvky jsou zkonstruovány tak, aby se vyznačovaly vysokou podélnou tuhostí a odolností proti výkyvům kol, aniž by však byly příliš tuhé nebo zbytečně těžké.

Silnou stránkou podvozku jsou především lisované ocelové desky kyvného spoje

a vlastní kyvné rameno, díky kterým se rám vyznačuje stabilitou a zpětnou vazbou; sklon přední vidlice a závlek dosahují 24,7°/ 93 mm.

Nejvýraznějším vylepšením pro modelový rok 2022 je 41mm inverzní vidlice Showa Separate Function Big Piston (SFF-BP). Tlumič s rozdělováním tlaku v jedné trubce vidlice a pružinový mechanismus ve druhé zajišťují vynikající účinnost tlumení při nižší hmotnosti. Společně s využitím většího pístu je výsledkem lepší ovladatelnost, pohlcování rázů a kontrola nad strojem. Zadní tlumič nabízí 5stupňové nastavení předpětí pružiny.

Rozložení hmotnosti v poměru 49,6 % / 50,4 % mezi přední a zadní kolo zlepšuje přilnavost předního kola a spolu s nízkou hmotností 144 kg (s náplněmi)

a kompaktním rozvorem 1352 mm usnadňuje jezdci řízení. Výška sedla je 799 mm.

Brzdění zajišťuje přední 296mm plovoucí kotouč bez středového náboje, který je spojen s radiálně upevněným čtyřpístovým třmenem Nissin, zatímco zadní 220mm kotouč je spojen s jednopístovým třmenem. Oba jsou modulovány 2kanálovým systémem ABS. Tento prvotřídní systém je propojen s jednotkou pro měření setrvačných sil IMU (Inertial Measurement Unit), jež je zárukou přesného rozdělení působení ABS mezi přední a zadní kolo v závislosti na chování stroje.

Zadní radiální pneumatice o rozměru 150/60R-17 sekunduje přední radiální pneumatika o rozměru 110/70R-17.

3.2 Vzhled a výbava

Unikátní styl Neo Sports Café staví na odiv techniku stroje.

Vyšší komfort díky novému materiálu sedla

Kompletní LED osvětlení a LCD přístrojový panel s upravenou indikací zařazeného rychlostního stupně

Důraz na styl je důležitou součástí řady nahých strojů Neo Sports Café, a tak i model CB300R staví na odiv svou černě lakovanou techniku. Proporce stroje jsou brutálně minimalistické; krátký podsedlový rám je sotva viditelný. Na něm se nachází odstupňované sedlo jezdce a spolujezdce. Potah sedla je vyroben ze silnějšího materiálu, který přispívá k vyššímu pohodlí. Stupačky jezdce i spolujezdce jsou

z hliníku.

Tenký (23,5 mm, hmotnost pouhých 230 g) LCD přístrojový panel nabízí kompletní seznam funkcí včetně údajů o rychlosti, otáčkách motoru či stavu paliva v nádrži. Pro rok 2022 přibyl výrazný inverzní ukazatel zařazeného rychlostního stupně. Kontrolky jsou uspořádány v horní části panelu. Osvětlení tvořené kompletně z LED diod (včetně ukazatelů směru) zdůrazňuje prémiový charakter stroje a napomáhá centralizaci hmoty. Přední světlomet obsahuje světelný vzorec tvořený dvěma čarami, z nichž horní slouží pro potkávací a dolní pro dálková světla. Zadní světlo je mimořádně tenké.

10litrová palivová nádrž je skryta pod ostře řezanou kapotáží a bočnicemi a její víčko je inspirováno leteckým stylem. Se spotřebou 3,3 l/100 km (v režimu WMTC) dosahuje dojezd modelu CB300R na plnou nádrž přes 320 km.

Valerio Aiello z výzkumného a vývojového střediska značky Honda v Římě

k designu Neo Sports Café uvedl: 

„Celá současná řada modelů Neo Sport Café značky Honda vychází z konceptu CB4 představeného na veletrhu EICMA v roce 2015. Naším cílem bylo poznat svět café racerů a navrhnout jeho moderní interpretaci.

Všechny modely této řady CB nejsou pouze retroklasickými motocykly, ale spíše neoklasickými, což znamená, že se jedná o moderní stroje vyznačující se klasickými designovými prvky v kombinaci s moderní technikou.

Chtěli jsme vytvořit nový stylistický rozměr, který by se odlišoval od svalnatých streetfighterů posledních několika let a zároveň neevokoval jednoduchý styl café racerů. Finálním výsledkem je, že žádný z motocyklů od konkurence se řadě Neo Sports Café nepodobá a bez ohledu na to, zda se vám líbí, či nikoliv, jsou vždy snadno rozeznatelné jako stroje Honda. Konkurence má ve svých řadách klasické nebo velmi moderní motocykly, podle mého názoru jim však chybí něco, co by přesahovalo oba tyto styly.

V průběhu vývoje konceptu CB4 jsem nalezl inspiraci mimo motocyklový svět –

v hodinkách. Vždy mi imponovala jejich technika a jedním z hlavních konceptů využitých při tvorbě stylu Neo Sports Café bylo „mechanické umění“.

„Mechanické umění“ je snaha ukázat krásu různých mechanických prvků, na které značka Honda vždy kladla velký důraz. Hodinky jsou toho skvělým příkladem, neboť jejich mechanika vždy působí určitým šarmem.“

3.3 Motor

Pružný jednoválcový DOHC motor se 4 ventily

Maximální výkon 22,9 kW a točivý moment 27,5 Nm, emisní norma EURO5

Přepracovaný podvěšený výfuk se zakončením na boku stroje

Pomocná/kluzná spojka nyní spojená s šestistupňovou převodovkou

Kompaktní, kapalinou chlazený 4ventilový DOHC jednoválec o objemu 286 cm3 je drobným klenotem, který si svou točivostí a odezvou získal mnoho příznivců.

A přestože jeho charakter dokáže s rostoucími otáčkami vyvolat příval adrenalinu, je zároveň motorem, který velmi dobře funguje i v reálném světě při běžném provozu,

a to jak ve městě, tak na dálnici. Maximálního výkonu 22,9 kW motor dosahuje při 9 000 ot./min., přičemž nejvyšší hodnota točivého momentu činí 27,5 Nm při 7 750 ot./min.

Novinkou pro rok 2022 je pomocná/kluzná spojka, která umožňuje hladké řazení

a zabraňuje odskakování zadního kola při prudkém podřazení během ostrého brzdění. 6stupňová převodovka se vyznačuje rovnoměrně odstupňovanými převody pro dynamickou akceleraci.

Vrtání a zdvih jsou 76 x 63 mm a kompresní poměr dosahuje hodnoty 10,7 : 1. Systém vstřikování paliva PGM-FI s průměrem škrticí klapky 38 mm spolu s přímým sáním přispívá k pružné odezvě v celém rozsahu otáček. V rámci úprav potřebných pro splnění emisní normy EURO5 byla kromě instalace snímače klikového hřídele kompatibilního s OBD2 přepracována střední část podvěšeného výfuku a stroj byl opatřen novým větším katalyzátorem. Tlumič výfuku umístěný na pravé straně stroje také získal novou, jednodušší vnitřní strukturu.

Pro snížení nákladů na údržbu, což je důležité hledisko pro mladé jezdce, byl motor zkonstruován tak, aby obsahoval co nejméně pohyblivých částí. K nižší spotřebě paliva přispívají detaily, jako jsou pístní kroužky s nízkým třením, chladič s vysokou hustotou chladicích žeber či iridiová svíčka. 

 

4. Technické parametry

MOTOR

 

Typ

Kapalinou chlazený jednoválec, čtyřventilový rozvod DOHC

Zdvihový objem (cm³)

286 cm3

Vrtání × zdvih (mm)

76 mm x 63 mm

Kompresní poměr

10,7 : 1

Maximální výkon

22,9 kW při 9 000 ot./min.

Max. točivý moment

27,5 Nm při 7 750 ot./min.

Olejová náplň

1,8 l

PALIVOVÝ SYSTÉM

 

Karburace

Elektronické vstřikování paliva PGM-FI

Objem palivové nádrže

10,0 l

Spotřeba paliva

3,3 l/100 km

ELEKTRICKÁ SOUSTAVA

 

Kapacita baterie

12 V – 7 AH

HNACÍ ÚSTROJÍ

 

Typ spojky

Mokrá lamelová hydraulická spojka

Typ převodovky

6stupňová

Stálý převod

Řetěz

RÁM

 

Typ

Ocelový, kosočtvercové profily

PODVOZEK

 

Rozměry (D x Š x V)

2012 mm x 802 mm x 1052 mm

Rozvor kol

1352 mm

Záklon rejdového čepu

24,7°

Závlek

93 mm

Výška sedla

799 mm

Světlá výška

151 mm

Pohotovostní hmotnost

144 kg

Poloměr otáčení

 2,3 m

ZAVĚŠENÍ KOL

 

Typ vpředu

41mm inverzní přední vidlice Showa se samostatnými velkými písty (Showa Separate Function Big Piston (SFF-BP)) Zdvih 130 mm

Typ vzadu

Tlumič Monoshock s předpětím nastavitelným v 5 stupních, zdvih 107 mm

KOLA

 

Velikost ráfku přední

17 palců

Velikost ráfku zadní

17 palců

Pneumatika vpředu

110/70R17M/C 54H

Pneumatika vzadu

150/60R17M/C 65H

BRZDY

 

Systém ABS, Typ

2kanálový

Vpředu

296mm plovoucí kotouč bez středového náboje s radiálně upevněným 4pístovým třmenem Nissin

Vzadu

220mm kotouč s jednopístovým třmenem

PŘÍSTROJE A ELEKTRONIKA

 

Přístrojový panel

LCD

Světlomet

LED

Zadní světlo

LED

Konektivita

Ne

USB

Ne

12V zásuvka

Ne

Ukazatele směru s funkcí automatického vypínání

Ne

Zabezpečovací systém

Ne

Tempomat

Ne

Další funkce

Ne

           

# Upozornění: Uvedené hodnoty jsou výsledky naměřené společností Honda při standardních zkušebních podmínkách stanovených WMTC. Zkoušky se provádějí na rovné vozovce se standardní verzí vozidla, s jedním jezdcem

a bez dodatečné volitelné výbavy. Skutečná spotřeba paliva se může lišit v závislosti na způsobu jízdy, údržbě vašeho stroje, povětrnostních podmínkách, stavu vozovky, tlaku pneumatik, instalovaném příslušenství, nákladu, hmotnosti jezdce a spolujezdce a dalších faktorech.


Nahoru