Jste zde

HONDA CTX1300, modelový rok 2014

Datum vydání: Pondělí, 4. listopadu, 17:30
Nový model: Nový stylový cestovní cruiser s oduševnělým motorem V4 a s nejmodernějšími technologiemi, snadným ovládáním, uvolněnou pozicí jezdce, dvěma bočními kufry, audiosystémem se dvěma reproduktory a prémiovou výbavou.

ctx1300.jpg

Obsah:
1 Úvod
2 Informace o modelu
3 Hlavní funkce
4 Příslušenství
5 Technické parametry

1. Úvod

Mnozí jezdci oceňují kombinaci stylu strojů cruiser a praktičnosti pro každodenní použití, kterou se vyznačují cestovní motocykly. V reakci na rostoucí trend, kdy zkušení jezdci požadují od svých strojů více schopností, síly, vyšší výkony a luxusnější výbavu, než jaké jim tradiční vzduchem chlazené „bagger“ cruisery s dvouválcovými motory do V dokážou nabídnout, se značka Honda rozhodla zkombinovat ty nejlepší atributy z cestovních motocyklů i cruiserů a vytvořit unikátní nabídku: nový CTX1300.

Písmeno ‘C’ v označení CTX znamená Comfort, což představuje snadno dostupnou ovladatelnost a použitelnost, nízkou hlučnost při vyšších rychlostech a vynikající stabilitu, nízko položené sedlo, snadné spuštění nohou na zem a uvolněnou pozici jezdce při jízdě.

‘T’ znamená Technology: motor V4 s vysokým točivým momentem a s osobitým charakterem, systém řízení trakce Honda (TCS), kombinovaný systém ABS, LED světla a automatické vypínání ukazatelů směru plus audiosystém se dvěma reproduktory a s technologií Bluetooth.

‘X’ pak znamená eXperience – hladké a příjemné výkony za všech podmínek, polohu za řidítky ve stylu strojů cruiser. CTX1300 se všemi těmito kvalitami představuje jedinečnou nabídku, která si klade za cíl naplnit touhy a očekávání mnoha jezdců.

2. Informace o modelu

Srdcem a duší modelu CTX1300 je jeho vodou chlazený motor V4. Tento agregát odvozený od modelu ST1300 prošel řadou úprav, které se zaměřily na posílení točivého momentu v nízkých a středních otáčkách a na vytvoření charakteristického zvuku typického pro motory V4. Agregát, který stroji poskytuje dynamickou akceleraci od nízkých otáček a uvolněný pocit při jízdě dálničními rychlostmi, je vybaven delším zpřevodováním, pětistupňovou převodovkou a hnacím hřídelem.

Nový ocelový dvojitý kolébkový rám, 43mm převrácená vidlice, dva zadní tlumiče a hliníkové kyvné rameno zajišťují vysoký jízdní komfort a neutrální ovládání stroje. Kombinovaný systém ABS a systém řízení trakce (TCS) společně zvyšují jistotu při brzdění a zajišťují za všech podmínek co nejlepší trakci.

Moderní styl modelu CTX1300 přitahuje pozornost zejména svou dlouhou a nízkou siluetou. Proporcemi vychází ze svého většího sourozence Gold Wing F6B. Zároveň se však jedná o motocykl navržený s důrazem na praktičnost a ­snadnou ovladatelnost, a to zejména díky nízko umístěnému sedlu, přirozené poloze jezdce, účinné kapotáži a dvěma standardně dodávaným bočním kufrům. Audiosystém se dvěma reproduktory je kompatibilní s technologií Bluetooth.

Honda CTX1300, vyznačující se svěží kombinací oduševnělosti a technologie, byla navržena tak, aby vypadala skvěle ve městech, při jízdě od semaforu k semaforu po hlavních třídách, ale aby svému majiteli poskytla vše potřebné i pro dlouhé výlety ve dvou. Jedná se o motocykl zcela nové kategorie, jenž byl navržen pro příjemné cestování a pro maximální požitek z jízdy.

3. Hlavní funkce

3.1 Vzhled a podvozek

Model CTX1300 byl inspirován „horizontální dynamikou“ modelu GL1800 Gold Wing a vyznačuje se moderním svalnatým vzhledem, masivní přídí s centralizací hmoty a agresivním designem povrchů.

Každá část těla stroje je svým způsobem výrazná. Středem elegantních linií CTX1300 je sedlo s výškou pouze 735 mm, jež přispívá k vynikající použitelnosti stroje. Palivová nádrž s objemem 19,5 l je umístěna pod sedlem, čímž se snižuje těžiště stroje. Spotřeba paliva 4.83 l/100 km (WMTC) umožňuje dojezd až 330 km na jedno natankování.

Krátký štítek dodává siluetě CTX1300 osobitý charakter, zatímco dva zadní boční kufry integrované do celkových linií stroje poskytují užitečný odkládací prostor. Pozice jezdce s přirozeně umístěnými zakloněnými řidítky a vpřed posunutými stupačkami nabídne komfort široké škále typů jezdců. Součástí standardní výbavy je pětistupňové vyhřívání rukojetí.

Audiosystém se dvěma reproduktory, který se ovládá tlačítky umístěnými na palivové nádrži, podporuje přehrávače iPod, MP3 přehrávače a chytré telefony. Informace o přehrávané skladbě jsou zobrazovány ve středu přístrojového panelu. Technologie Bluetooth rovněž umožňuje využití náhlavní soupravy v přilbě. Analogový ukazatel rychlosti a otáčkoměr přehledně zobrazují nejdůležitější údaje, zatímco LCD digitální displej poskytuje informace o počtu ujetých kilometrů, denní počítadlo, údaje o spotřebě paliva, okolní teplotě a hodiny. Světlomety, zadní světlo i ukazatele směru jsou složeny z LED diod a kromě jasného osvětlení dodávají stroji osobitý charakter.

Z hlediska ovládání stojí CTX1300 na rozhraní mezi ryzími cruisery, u kterých sedí jezdec v záklonu, a funkčním charakterem cestovního stroje. Díky tomu je motocykl stejně vhodný do města i pro dlouhé víkendové výlety, na kterých posádce poskytne komfort a luxus.

Stroj je navíc vybaven unikátními ukazateli směru s funkcí automatického vypínání vyvinutými společností Honda. Systém ukazatelů směru sleduje kombinaci vzdálenosti, času a rychlosti kol. Výsledkem je inteligentní a bezchybný systém zvládající běžné zatáčení i předjíždění.

Zcela nový ocelový dvojitý kolébkový rám z ocelových trubek se vyznačuje sklonem vidlice a závlekem s hodnotami 28°30’/118 mm. Rozvor kol dosahuje 1 645 mm, zatímco poměr rozložení pohotovostní hmotnosti 338 kg mezi přední a zadní kolo činí 48/52. 690 mm dlouhé hliníkové kyvné rameno je zavěšeno na dvou zadních tlumičích, jež umožňují mechanické nastavení předpětí pružiny v závislosti na zatížení stroje. 43mm převrácená vidlice zajišťuje hladké tlumení nerovností.

Kola z lehké slitiny – 18 x 3,5 palce vpředu /17 x 6,25 palce vzadu jsou obuta do širokých pneumatik o rozměrech 130/70 R18 a 200/50R17. Dva přední brzdové kotouče o průměru 310 mm a třípístové třmeny jsou pomocí kombinovaného systému ABS spojeny se zadním 316mm kotoučem s třípístovým třmenem.

Kombinovaný systém ABS zajišťuje v případě sešlápnutí pedálu zadní brzdy souběžné brzdění předního i zadního kola, přičemž ABS dodává jezdci jistotu při brzdění na povrchu se špatnou přilnavostí.

Model CTX1300 je také vybaven zabezpečovacím systémem Honda Ignition Security System (HISS), jenž stroj účinně chrání před odcizením. Pokud se identifikační data v čipu zabudovaném v klíči motocyklu a ID v řídicí jednotce motoru neshodují, motor nenastartuje.

Tento elektronický bezpečnostní systém umožní nastartování motoru pouze tehdy, pokud je použit klíč se správným identifikačním čipem. Motor nenastartuje ani v případě přímého spojení drátů zapalování nebo při snaze přemostit spínací skříňku, neboť i v těchto případech má nad motorem kontrolu řídicí jednotka.

Model CTX1300 bude k dispozici v následujících barevných provedeních:

červená Candy Prominence Red
černá metalíza Darkness Black Metallic
bílá perleťová Pearl Sunbeam White

3.2 Motor

Podélně uložený motor V4 s 8 ventily, zdvihovým objemem 1 261 cm3, vodním chlazením, přímým vstřikováním paliva a úhlem rozevření válců 90° prošel u CTX1300 řadou změn, které se zaměřily především na posílení točivého momentu v nízkých a středních otáčkách. Kromě zvuku se konstruktéři zaměřili na celkový dojem z motoru tak, aby odpovídal charakteru stroje.

Vysoký maximální výkon – který je u cruiseru/cestovního stroje zbytečný – byl snížen a charakteristický zvuk motoru je zdůrazněn výfukovou soustavou v uspořádání 4-2-2. Za změnou výkonu a charakteru motoru stojí zejména revidované časování vaček a nové těleso škrticí klapky v systému PGM-FI. Katalyzátor s kyslíkovým čidlem minimalizuje emise škodlivin ve výfukových plynech.

Vrtání a zdvih jsou 78 mm x 66 mm a kompresní poměr dosahuje hodnoty 10,0:1. Maximální výkon 62 kW je dosažen při 6 000 ot./min., přičemž působivých 106 Nm točivého momentu je dostupných již při 4 500 ot./min.

Odezva škrticí klapky je plynulá, s důrazem na vynikající dynamickou akceleraci. Dlouhé zpřevodování snižuje otáčky motoru a přispívá ke klidné a příjemné jízdě. Pětistupňová převodovka a hydraulická spojka předávají výkon na zadní kolo prostřednictvím bezúdržbového hřídele.

Model CTX1300 je vybaven systémem řízení trakce vyvinutým společností Honda. Systém TCS nepřetržitě monitoruje otáčky předního i zadního kola, parametry motoru a polohu škrticí klapky. Zaměřuje se na identifikaci odchylek, které by mohly vést ke ztrátě trakce. Pokud systém TCS zaznamená riziko prokluzu hnacího kola, dojde ke krátkodobému snížení výkonu motoru, aby bylo zajištěno plynulé a decentní obnovení trakce.

4. Příslušenství

Pro model CTX1300 bude k dispozici široká nabídka originálního příslušenství Honda, jež je určeno ke zdůraznění vzhledu a k přizpůsobení stroje představám jezdce s ohledem na jeho osobité potřeby:

Zvýšený štít
Mlhové světlomety
Zadní nosič
Plotna zadního nosiče
Čalouněná opěrka
Horní kufr
Chromované kryty horní části motoru
Chromované chrániče motoru
Chromované koncovky řidítek
Chromovaná lišta
Chromované víčko hlavního brzdového válce
Sada chromovaných páček
Chromový kryt hlav válců

5. Technické parametry

MOTOR

 

Typ

V4 90°, vodou chlazený DOHC (Euro 3)

Zdvihový objem

1 261 cm3

Vrtání ´ zdvih

78 mm x 66 mm

Kompresní poměr

10,0 : 1

Maximální výkon

62 kW při 6 000 ot./min.

Max. točivý moment

106 Nm při 4 500 ot./min.

Olejová náplň

4,7 l

PALIVOVÝ SYSTÉM

 
Karburace

PGM-FI

Objem palivové nádrže

19,5 l

Spotřeba paliva

4,83 l/100 km (WMTC)

ELEKTRICKÁ SOUSTAVA

 

Startér

elektrický

Kapacita baterie

12 V - 11 AH

Výkon alternátoru

600 W

HNACÍ ÚSTROJÍ

 

Typ spojky

Mokrá, hydraulická, lamelová

Typ převodovky

5stupňová manuální

Stálý převod

Hřídel

RÁM

 

Typ

Dvojitý kolébkový, z ocelových trubek

PODVOZEK

 

Rozměry (D´Š´V)

2 380 mm x 940 mm x 1 170 mm

Rozvor kol

1 645 mm

Úhel přední vidlice

28° 30"

Závlek

118 mm

Výška sedla

735 mm

Světlá výška

130 mm

Pohotovostní hmotnost

338 kg

ZAVĚŠENÍ KOL

 

Typ Přední

43mm převrácená vidlice (USD)

Typ Zadní

Hliníkové kyvné rameno se dvěma konvenčními tlumiči s mechanickým nastavením předpětí

KOLA

 

Typ Přední

18" z lehké slitiny

Typ Zadní

17" z lehké slitiny

Velikost ráfku Přední

18 X MT3,50

Velikost ráfku Zadní

17 X MT6,25

Pneumatika vpředu

130/70R18

Pneumatika vzadu

200/50R17

BRZDY  

Systém ABS, Typ

Kombinovaný systém s ABS

Typ Přední

Dva 310mm kotouče

Typ Zadní

Jeden 316mm kotouč

ELEKTRICKÁ SOUSTAVA

 

Přístrojový panel

Analogový otáčkoměr a rychloměr, LCD digitální displej: tachometr, denní počítadlo ujetých kilometrů, spotřeba, teplota motoru, hodiny

Zabezpečovací systém

HISS

Světlomet

4 LED světla

Zadní světlo

LED

Audiosystémy

Audiosystém s Bluetooth konektivitou

Veškeré parametry jsou předběžné a mohou být bez předchozího upozornění změněny.
# Upozornění: uvedené hodnoty jsou výsledky naměřené společností Honda při standardních zkušebních podmínkách stanovených WMTC. Zkoušky jsou prováděny na rovné vozovce se standardní verzí vozidla, s jedním jezdcem a bez dodatečné volitelné výbavy. Skutečná spotřeba paliva se může lišit v závislosti na způsobu jízdy, údržbě vašeho stroje, povětrnostních podmínkách, stavu vozovky, tlaku pneumatik, instalovaném příslušenství, nákladu, hmotnosti jezdce a spolujezdce a dalších faktorech.


Nahoru