Jste zde

Honda X-ADV 2018

Honda X-ADV kombinuje robustní styl a praktičnost třídy SUV s vysokým odpružením a silným zátahem 745cm3 dvouválcového motoru. V rámci vylepšení pro rok 2018 dostala automatická převodovka (DCT) tlačítko G pro jízdu v terénu a motor nově disponuje systémem nastavitelné kontroly trakce HSTC. Pro držitele řidičského oprávnění A2 je nyní k dispozici také verze s výkonem 35 kW.

Úvod

Ve světě motocyklů se nestává často, aby někdo přišel s neobvyklou myšlenkou, která položí základ zcela novému typu stroje. Značka Honda se však specializuje na inovace a na tuto tradici navázala i u modelu X-ADV.

Proces byl následující: nejprve byly zváženy všechny atributy běžného enduro motocyklu – atraktivní dobrodružný vzhled, vzpřímená pozice poskytující vynikající výhled či špičková variabilita a užitná hodnota pro práci i pro zábavu. Poté byl zohledněn typický uživatel, který na motocyklu dojíždí do zaměstnání. Bez ohledu na to, zda používá skútr nebo motocykl, musí se jednat o snadno ovladatelný, hbitý a pohodlný stroj s nízkou spotřebou a s praktickým odkládacím prostorem.

Spojením těchto dvou množin vzniklo něco opravdu zajímavého. Stroj se bude vyznačovat robustním, stylovým image SUV. Bude doma v městském provozu a bude nabízet všechny prémiové funkce, jež život ve velkém městě co nejvíce usnadní. Zároveň bude mít dostatečně schopný motor a podvozek, které každé jízdě dodají nádech dobrodružství.

Výsledkem těchto úvah konstruktérů je model Honda X-ADV, jehož design vytvořilo výzkumné a vývojové centrum Honda v Římě. Novinka ukazuje nový směr nezávislosti, ztělesňuje touhu každého jezdce po svobodě, cestování a po nových zážitcích, jako dosud žádný jiný jednostopý stroj. A toto ztělesnění esence svobody na dvou kolech navíc vypadá velmi atraktivně. 

Pan Kenichi Misaki vedoucí projektu X-ADV pro modelový rok 2017: „Náš vývojový koncept pro X-ADV byl prostý: ‚Užijte si zábavy!‘ Chtěli jsme vytvořit motocykl, u nějž by dobrodružný duch byl součástí standardní výbavy. Věděli jsme také, že X-ADV musí nabízet co nejvíce praktických a uživatelsky přívětivých funkcí, které z něj udělají vhodný stroj pro pohyb ve městě. Jakmile však nastane víkend, musí stejně dobře posloužit pro jedinečný a povznášející únik z každodenní rutiny.“

118817_2018_x_adv.jpg

Informace o modelu

Ze stylového, výše posazeného robustního těla Hondy X-ADV již na první pohled vyzařuje připravenost vydat se do terénu. Robustnímu vzhledu sekunduje i praktičnost stroje – jeho rám byl navržen tak, aby pod sedlem vznikla schránka o objemu 21 litrů. X-ADV také disponuje štítkem, který lze nastavit do 5 poloh, zkosenými hliníkovými řídítky, chrániči rukojetí ve stylu modelu Africa Twin, přístrojovým panelem z rallye strojů nebo centrálním stojanem. K pohodlí při každodenním používání přispívá inteligentní klíč Smart Key.

Zavěšení předního i zadního kola s velkým zdvihem pohlcuje nerovnosti, v čemž mu napomáhají 17palcové přední a 15palcové zadní kolo s drátěným výpletem obuté do špalíkových pneumatik. Dva radiálně umístěné čtyřpístové brzdové třmeny zajišťují dostatečný brzdný výkon, jemuž napomáhá i systém ABS. 

Dvouspojková převodovka Honda DCT je součástí standardní výbavy a u X-ADV v režimu D volí nižší převodové stupně pro lepší odezvu; k dispozici je i režim S se 3 úrovněmi, jejichž vzor řazení umožňuje sportovnější jízdu. Pro zlepšení vlastností v terénu bylo pro rok 2018 instalováno tlačítko G.

Díky skvělému sladění převodovky DCT se 745cm3 dvouválcovým motorem se X-ADV vyznačuje vysokým točivým momentem v nízkých a středních otáčkách, což umožňuje akceleraci již od velmi nízkých otáček. Spotřeba činí 3,6 l/100 km (v režimu WMTC) a motocykl je nyní vybaven systémem nastavitelné kontroly trakce Honda Selectable Torque Control (HSTC) se dvěma úrovněmi, který je možné zcela vypnout.

Pro rok 2018 bude k dispozici také verze s výkonem 35 kW, díky které si budou X-ADV moci užít i držitelé řidičského oprávnění A2. Dealer Honda jim ve vhodný čas bude schopen jejich stroj přeměnit na verzi s plným výkonem.

Hlavní vlastnosti

Vzhled a výbava

  • Unikátní a robustní styling
  • Štít nastavitelný do 5 poloh
  • 21litrová schránka pod sedlem – pojme integrální přilbu
  • AC nabíjecí zásuvka
  • Přístroje ve stylu CRF450 Rally
  • Kompletní LED osvětlení plus inteligentní klíč Smart Key

Vzhled modelu X-ADV byl navržen výzkumným a vývojovým týmem značky Honda v Itálii a z každého jeho rysu vyzařuje duch dobrodružství. Hrubě řezaná vertikální linie na přední kapotáži v sobě spojuje sofistikovanost a robustnost. Stoupající charakteristická linie boku sahá od přídě až na záď a přechází ze členité kapotáže na boční kryty. Silueta je záměrně vzpřímená, s krátkým a zhuštěným stylem, jenž ještě více zdůrazňuje dobrodružný vzhled

Štítek X-ADV lze pro krátké dojíždění nebo pro dlouhé cesty nastavit bez použití nástrojů do jedné z 5 poloh, v nichž nabízí menší nebo vysokou ochranu před povětrnostními vlivy. Celkový výškový rozdíl je 136 mm a úhel sklonu mezi koncovými polohami dosahuje 11°. Veškeré osvětlení je tvořeno LED diodami a štíhlé zdvojené světlomety (oddělené mřížkou), kompaktní ukazatele směru i dvouprvkové zadní světlo dodávají X-ADV na silnici nezaměnitelný charakter.

Velký čtvercový přístrojový displej ve stylu modelu CRF450 Rally je kompaktně uspořádán a kolem velkého centrálně umístěného tachometru a otáčkoměru zobrazuje všechny další informace, které jezdec potřebuje. Nejčastěji vizuálně kontrolované údaje jsou umístěny v horní části co nejblíže zornému poli jezdce, zatímco ostatní informace jsou logicky uspořádány po stranách displeje.

Všechny výstražné kontrolky související s motorem se nacházejí ve spodní části. Na samostatném displeji bezprostředně nad hliníkovými řídítky zkosenými v off-road stylu je indikován stav parkovací brzdy a ukazatelů směru.

Robustní plastové kryty rukojetí – stejného typu, jaké jsou použity u CRF1000L Africa Twin – odrážejí vítr i déšť při jízdě po silnici a chrání páčky i ruce jezdce před nárazy při jízdě v terénu. Spodek X-ADV je chráněn brokovaným, 2,5 mm silným hliníkovým ochranným krytem.

21litrová schránka pod sedlem pojme integrální enduro přilbu a je osvětlena integrovanou LED lampičkou, jejíž texturovaný povrch zajišťuje rovnoměrné osvětlení bez oslňování. Pod sedlem se také nachází 12V zásuvka. Součástí standardní výbavy je středový stojan s náklonovým čidlem, který umožňuje X-ADV zaparkovat na svahu, aniž by hrozilo jeho převrácení.

Model X-ADV využívá inteligentní klíč, který má jezdec po celou dobu v kapse a pro ovládání zapalování, víčka palivové nádrže a sedla jej nemusí vyndávat. Na klíči se nacházejí dvě tlačítka: zapnutí/vypnutí inteligentní funkce a „odpověď“, kdy stroj zabliká ukazateli směru pro snazší identifikaci na dálku.

Má-li jezdec inteligentní klíč u sebe, lze jedním stiskem hlavního tlačítka na stroji odemknout řízení a zapnout zapalování, zatímco pomocí dvou kolébkových spínačů se ovládá víčko palivové nádrže a zámek sedla. Tlačítko se po stisku rozsvítí (totéž platí pro funkci „odpověď“ pomocí inteligentního klíče) modrým světlem. Standardní výbava zahrnuje imobilizér a spojkový mechanismus v hlavním spínači zabraňuje násilnému odemknutí řídítek.

Jako volitelná výbava jsou k dispozici dva vrchní kufry: větší, 45litrový, pojme dvě integrální přilby, je nabízen ve čtyřech barevných provedeních a je opatřen opěrkou. Menší 35litrový kufr je lakován v barvě hliníku a pojme jednu integrální přilbu. K dispozici je dále zadní nosič, přední ochranný rám, deflektory v prostoru nohou a panely na stupačky.

Model X-ADV je dostupný v pěti barevných provedeních:

  • červená Candy Chromosphere Red – novinka pro rok 2018,
  • stříbrná metalíza Digital Silver Metallic,
  • stříbrná Matt Bullet Silver,
  • bílá perleťová Pearl Glare White – připomínající trikolóru u modelu Africa Twin,
  • červená Grand Prix Red – připomínající řadu off-road modelů CRF.

Motor

  • Maximální výkon 40,3 kW / točivý moment 68 Nm
  • Verze s výkonem 35 kW pro kategorii A2
  • Pro rok 2018 je stroj vybaven systémem Honda Selectable Torque Control (HSTC) se 2 úrovněmi nastavení
  • Systém HSTC je možné vypnout
  • Zásah omezovače otáček posunut o 900 ot./min. na 7 500 ot./min.
  • Dojezd až 300 km na 13,1litrovou nádrž

Kapalinou chlazený 8ventilový SOHC řadový dvouválcový motor s objemem 745 cm3 byl navržen tak, aby poskytoval zátah v nízkých a středních otáčkách. Ve spojení s kratšími převody DCT se stroj vyznačuje okamžitou akcelerací z klidu i z rychlosti kolem 30 km/h. Hodnota maximálního výkonu dosahuje 40,3 kW při 6 250 ot./min., zatímco maximální točivý moment činí 68 Nm při 4 750 ot./min. Pro rok 2018 se hranice maximálních otáček posunula na 7 500 ot./min., díky čemuž je výkon motoru dostupný v širším rozmezí.  

Pro držitele řidičského oprávnění kategorie A2 je nyní dostupná verze s výkonem 35 kW, kterou může dealer Honda ve vhodnou chvíli snadno přeměnit na verzi s plným výkonem. Stejně tak může dealer Honda omezit výkon silnější verze na 35 kW výměnou standardní škrticí klapky a úpravou software řídicí jednotky ECU. Ve většině situací není omezení maximálního výkonu poznat a doba akcelerace na vzdálenost 100 m je srovnatelná s výkonnější verzí.

Další novinkou u X-ADV pro rok 2018 je systém nastavitelné kontroly trakce Honda Selectable Torque Control (HSTC). Ten disponuje 2 úrovněmi; úroveň 1 umožňuje mírný prokluz zadního kola – například na štěrku nebo na nezpevněném povrchu – zatímco úroveň 2 nabízí jistotu a spolehlivou trakci na kluzkých vozovkách. Úroveň 2 je automaticky nastavena při zapnutí zapalování a stiskem tlačítka na levé rukojeti je možné nastavení přepnout na úroveň 1. Dlouhým stiskem tlačítka lze HSTC vypnout.

Vrtání a zdvih dosahují 77 x 80 mm a tento relativně velký zdvih a speciální tvar spalovací komory společně s klikovým hřídelem s vysokou setrvačností vytvářejí vysoké hodnoty točivého momentu. Dva vyvažovací hřídele vyrovnávají vibrace vyvolané vysokou setrvačností hmoty při vyšších otáčkách. Motor tak působí kultivovanějším dojmem a přitom si zachovává charakteristický „puls“ daný 270° sekvencí zapalování.

Elektronická řídicí jednotka PGM-FI optimalizuje přesný poměr paliva a vzduchu a časování zapalování s ohledem na kompletní a čisté prohoření palivové směsi; motor X-ADV splňuje emisní normu EURO4, emise CO2 dosahují 81 g/km a spotřeba paliva činí 3,6 l/100 km (v režimu WMTC), což představuje dojezd až 300 km na 13,1litrovou nádrž.

Dvouspojková převodovka (DCT)

  • Nový spínač G napomáhá přímějšímu řazení pro lepší trakci zadního kola při jízdě v terénu.
  • Nižší převodové poměry pro rychlou akceleraci a odezvu.
  • Režim S disponuje 3 výkonnostními úrovněmi v závislosti na požadavcích jezdce.

Dvouspojková převodovka Honda DCT je stále oblíbenější u všech strojů, které jsou jí vybaveny. U modelu X-ADV je součástí standardní výbavy. Systém využívá dvě spojky: jednu pro rozjezd a pro 1., 3. a 5. rychlostní stupeň a druhou pro 2., 4. a 6. rychlostní stupeň. Hlavní hřídel jedné spojky se nachází uvnitř druhého. Každá spojka je nezávisle řízena vlastním elektrohydraulickým okruhem.

Převodovka nabízí dva automatické režimy a manuální režim umožňující ruční řazení tlačítky. Speciálně u X-ADV – pro zajištění akcelerace potřebné pro rušný městský provoz – je standardní automatický režim D nastaven tak, aby oproti ostatním strojům s DCT udržoval zařazený nižší rychlostní stupeň.

Režim S (kdy řazení na vyšší či nižší rychlostní stupeň probíhá kvůli sportovnějšímu charakteru za vyšších otáček než v režimu D) nabízí tři výkonové úrovně, které si jezdec může zvolit podle svých požadavků; každá úroveň byla naprogramována s ohledem na postupně agresivnější odezvu X-ADV. Zvolená úroveň je uložena a při dalších jízdách je při zvolení režimu S použita jako implicitní. Zvolená úroveň a režim jsou rovněž zobrazeny na přístrojovém panelu.

K lepším terénním vlastnostem X-ADV přispívá tlačítko G umístěné na straně přístrojového panelu. Díky této funkci, kterou již oceňují majitelé strojů Africa Twin, dojde stiskem tlačítka G v kterémkoliv jízdním režimu ke zlepšení trakce a ovladatelnosti stroje snížením úrovně prokluzu spojky během řazení.

Podvozek

  • Robustní trubkový ocelový rám
  • 41mm kazetová inverzní vidlice a kyvné rameno se systémem Pro-Link
  • Radiální čtyřpístové přední brzdové třmeny, 296mm kotouče a ABS
  • Pneumatiky 120/70 R17 vpředu a 160/60 R15 vzadu

Model X-ADV využívá trubkový ocelový rám, jenž umožnil vytvoření prostorné schránky pod sedlem i úzkou zadní část širokou pouhých 450 mm. Sklon vidlice a závlek jsou 27°/104 mm, rozvor kol činí 1 590 mm. Úhel řízení dosahující 39° (a poloměr otáčení 2,8 m) usnadňují manévrování s X-ADV v hustém provozu. Dlouhý zdvih odpružení – 153,5 mm vpředu a 150 mm vzadu – je sladěn se světlou výškou 162 mm. Pohotovostní hmotnost dosahuje 238 kg. 

Sedlo ve výšce 820 mm a široká řídítka ve výšce 910 mm poskytují jezdci vzpřímenou polohu, dobrý výhled i kontrolu nad strojem. Díky tvaru sedla jezdec snadno dosáhne na zem.

Pro jízdu v těžším terénu lze u 41mm patronové inverzní vidlice nastavit předpětí pružin a tlumení v odskoku. Zadní tlumič s nastavením předpětí má single tube split pressure konstrukci a je prostřednictvím přepákování Pro-Link spojen s hliníkovým kyvným ramenem tvořeným obráběným prvkem s dutým průřezem a rameny s průřezem ve tvaru U.

17palcové přední kolo a 15palcové zadní kolo jsou opatřeny nerezovým ocelovým výpletem a zlepšují schopnosti X-ADV při jízdě v těžším terénu. Ke kvalitě jízdy přispívají špalíkové pneumatiky, zatímco ventily ve tvaru L usnadňují kontrolu tlaku v pneumatikách. Rozměr pneumatik je 120/70 R17 vpředu a 160/60 R15 vzadu.

Dva radiální čtyřpístové brzdové třmeny spolupracují s 296mm kotouči a jsou vybaveny systémem ABS.

Technické parametry

MOTOR  
Typ Kapalinou chlazený řadový dvouválec, SOHC
Zdvihový objem (cm³) 745 cm3
Počet ventilů na válec 4
Vrtání × zdvih (mm) 77 x 80
Kompresní poměr 10,7 : 1
Maximální výkon 40,3 kW při 6 250 ot./min.
Max. točivý moment 68 Nm při 4 750 ot./min.
Olejová náplň 4,1 l
PALIVOVÝ SYSTÉM  
Karburace PGM FI
Objem palivové nádrže 13,1 l
Spotřeba paliva 3,6 l/100 km
ELEKTRICKÁ SOUSTAVA  
Startování elektrické
Kapacita baterie 12 V/11,2 AH
Výkon alternátoru 420 W při 5 000 ot./min.
HNACÍ ÚSTROJÍ  
Typ spojky Mokrá lamelová hydraulická / dvě mokré lamelové hydraulické spojky (DCT)
Typ převodovky 6stupňová
Stálý převod Řetěz
RÁM  
Typ Ocelový, kosočtvercové profily
PODVOZEK  
Rozměry (D x Š x V) 2 245 x 910 x 1 375
Rozvor kol 1 590 mm
Úhel přední vidlice 27°
Závlek 104 mm
Výška sedla 820 mm
Světlá výška 162 mm
Pohotovostní hmotnost 238 kg
Poloměr otáčení 2,8 m
ZAVĚŠENÍ KOL  
Typ vpředu Nastavení
Typ vzadu Prolink s nastavením předpětí pružiny zadního tlumiče
KOLA  
Velikost ráfku přední 17 palců
Velikost ráfku zadní 15 palců
Pneumatika vpředu 120/70 R17
Pneumatika vzadu 160/60 R15
BRZDY  
Systém ABS, typ 2kanálový
PŘÍSTROJE A ELEKTRONIKA  
Přístrojový panel Digitální
Světlomet LED
Zadní světlo LED

Nahoru