Jste zde

HONDA CB300R 2018

Honda představuje stylově obnažený sportovní naháč pro začínající jezdce, kteří se rozhodli učinit další krok své motocyklové kariéry ve velkém stylu. Lehká CB300R ve stylu „Neo Sports Café“ disponuje pružným, kapalinou chlazeným motorem o objemu 286 cm3, šestistupňovou převodovkou a zcela novým podvozkem tvořeným trubkovým/lisovaným ocelovým rámem, 41mm inverzní vidlicí, radiálním čtyřpístovým předním brzdovým třmenem, plovoucím brzdovým kotoučem a zadním tlumičem s možností nastavení předpětí pružiny. Vylepšená výbava zahrnuje použití LED diod pro veškeré osvětlení, LCD displej a systém ABS propojený s jednotkou IMU.

Úvod

Značka Honda představuje přírůstek své modelové řady pro rok 2018: model CB300R. Nový člen rodiny sportovních naháčů – jejímiž dalšími členy jsou modely CB1000R a CB125R – přetavuje vzrušení na dvou kolech do výrazně tvarovaných, lehkých proporcí.

Jako významný milník v kariéře každého mladého nebo začínajícího jezdce je CB300R do velké míry prvním „velkým“ motocyklem po stopětadvacítce, jenž nabízí působivé a podmanivé zážitky z motoru i podvozku, ale současně za sebou nechává nevýhody v podobě hmotnosti, ceny či nutnosti řidičského oprávnění pro objemnější motocykly. Je to ideální stroj, se kterým mohou začínající jezdci rozvíjet své dovednosti a přitom si užít vzrušení z jízdy. Zároveň se jedná o skvělý vstup do rodiny Honda, neboť nabízí technickou vyspělost, designovou filozofii a špičkovou kvalitu, jimiž je značka pověstná.

Kromě potěšení z jízdy, radosti z vlastnictví a výrazného nového charakteru strojů Honda s menším objemem nová CB300R nabízí celou řadu prémiových prvků výbavy, jež přebírá od svých větších sourozenců. Zároveň do ulic evropských měst přináší nový, svěží styl s minimalistickým obnaženým přístupem „Neo Sports Café“, jenž sdílí se svým litrovým a 125cm3 sourozencem.

Informace o modelu

Snížení hmotnosti – ručička váhy se u CB300R zastaví na pouhých 143 kg (s náplněmi) – poskytuje nové hvězdě značky Honda výkonnostní výhodu. Pokud se k tomu přidá točivý, kapalinou chlazený jednoválcový motor o objemu 286 cm3 plus unikátní nový styl a charakter, je záměr CB300R přilákat a inspirovat mladé jezdce zcela zřejmý.

Nový ocelový rám je tvořen kombinací lisovaných profilů a trubek, díky čemuž nabízí vyváženou tuhost poskytující jezdci skvělou zpětnou vazbu. Honda CB300R je dále vybavena 41mm inverzní vidlicí s radiálně upevněným 4pístovým brzdovým třmenem, plovoucím kotoučem bez středového náboje, systémem ABS propojeným s jednotkou IMU a radiálními pneumatikami Dunlop.

Atraktivní výbava, kterou lze obvykle nalézt u mnohem větších strojů, zahrnuje zkosená hliníková řídítka v gumových silentblocích, LCD přístrojový panel či osvětlení složené výhradně z LED diod. Díky ní ze stroje vyzařuje kvalita a jeho majitel na něj může být náležitě hrdý.

118649_2018_cb300r.jpg

Hlavní vlastnosti

Podvozek a vzhled

  • Minimalistický industriální styl přebírá rysy z CB1000R pro rok 2018
  • Lehký ocelový rám tvořený kombinací trubek a lisovaných profilů
  • 41mm inverzní přední vidlice a ocelové kyvné rameno s nepravidelným průřezem
  • Radiální 4pístový brzdový třmen a 296mm plovoucí přední kotouč bez středového upevnění
  • Kompletní LED světla a LCD přístrojový panel
  • Systém ABS propojený s jednotkou IMU

Rám CB300R, jenž dotváří minimalistický styl, vychází ze stejných linií Neo Sports Café, jako CB1000R pro modelový rok 2018, je zhotoven z ocelových trubek a z lisovaných profilů. Kyvné rameno je vyrobeno z ocelového plechu a vyznačuje se nepravidelně tvarovaným průřezem. Oba prvky jsou zkonstruovány tak, aby se vyznačovaly vysokou podélnou tuhostí a odolností proti výkyvům kol, aniž by však byly příliš tuhé nebo zbytečně těžké.

Silnou stránkou podvozku jsou především lisované ocelové desky kyvného spoje a vlastní kyvné rameno, díky kterým se trubkový příhradový rám vyznačuje stabilitou a zpětnou vazbou. Ke skvělé ovladatelnosti modelu CB300R přispívá také 41mm inverzní vidlice s měkkým tlumením a dynamickým odpružením.

Zadní tlumič nabízí 5stupňové nastavení předpětí pružiny. Rozložení hmotnosti v poměru 49,6 % přední / 50,4 % zadní kolo zlepšuje přilnavost předního kola a spolu s nízkou hmotností 143 kg (s náplněmi) a kompaktním rozvorem 1352 mm usnadňuje jezdci řízení.

Řídítka ze silných hliníkových trubek jsou zahnutá pod úhlem 40° a poloměr otáčení s hodnotou 2,3 m je zárukou obratnosti i v hustém městském provozu. Výška sedla je 799 mm.

Přední 296mm plovoucí kotouč bez středového náboje je ovládán radiálně upevněným 4pístovým třmenem Nissin, zatímco zadní 220mm kotouč je spojen s jednopístovým třmenem. Obě jsou modulovány 2kanálovým systémem ABS. Tento prvotřídní systém je propojen s jednotkou pro měření setrvačných sil IMU (Inertial Measurement Unit), jež je zárukou přesného rozdělení působení ABS mezi přední a zadní kolo v závislosti na chování stroje. Zadní radiální pneumatice Dunlop o rozměru 150/60R-17 sekunduje přední radiální pneumatika o rozměru 110/70R-17.

Vzhled se vyznačuje především promyšlenou redukcí hmoty, jež staví na odiv černě zbarvené komponenty stroje. Ten je navíc brutálně čistý a přináší na scénu nahých motocyklů nový vyhraněný charakter. Ostře řezaná záď je neobvykle krátká. Nachází se na ní oddělené sedlo jezdce a spolujezdce a pak již pouze držák nylonového zadního blatníku. Stupačky jezdce i spolujezdce a zadní madla jsou z hliníku.

Tenký (23,5 mm) a lehký (230 g) LCD přístrojový panel jednoduše zobrazuje údaje o rychlosti, otáčkách motoru, množství paliva a informaci o zařazeném rychlostním stupni. Kontrolky jsou seřazeny v jeho horní části. Osvětlení tvořené kompletně z LED diod (včetně ukazatelů směru) zdůrazňuje prémiový charakter stroje a napomáhá centralizaci hmoty. Přední světlomet obsahuje světelný vzorec tvořený dvěma čarami, z nichž horní slouží pro potkávací a dolní pro dálková světla. Zadní světlo je nejtenčí, jaké kdy bylo u motocyklu značky Honda použito.

10litrová palivová nádrž je skryta pod ostře řezanou kapotáží a bočnicemi a její víčko je inspirováno leteckým stylem. Se spotřebou 3,3 l/100 km (v režimu WMTC) dosahuje dojezd modelu CB300R na plnou nádrž přes 300 km.

Motor

  • Pružný jednoválcový DOHC motor se 4 ventily
  • Maximální výkon 23,1 kW a točivý moment 27,5 Nm
  • Podvěšený výfuk se zakončením na boku stroje
  • 6stupňová převodovka

Kompaktní, kapalinou chlazený 4ventilový DOHC jednoválec o objemu 286 cm3, který Honda CB300R sdílí s modelem CBR300R, je drobným klenotem, který si svou točivostí a odezvou získal mnoho příznivců. A přestože jeho charakter dokáže s rostoucími otáčkami vyvolat příval adrenalinu, je zároveň motorem, který velmi dobře funguje i v reálném světě při běžném provozu, a to jak ve městě, tak na dálnici.

Maximální výkon 23,1 kW je k dispozici při 8 500 ot./min., maximum točivého momentu 27,5 Nm je dosaženo při 7 500 ot./min. 6stupňová převodovka se vyznačuje rovnoměrně odstupňovanými převody pro dynamickou akceleraci – CB300R zvládne sprint 0-200 m za pouhých 9,2 s

Vrtání a zdvih jsou 76 x 63 mm a kompresní poměr dosahuje hodnoty 10,7:1. Systém vstřikování paliva PGM-FI s průměrem škrticí klapky 38 mm spolu s přímým sáním přispívá k pružné odezvě v celém rozsahu otáček. Výfuk je podvěšený a je zakončen dvoukomorovým tlumičem vyústěným na pravé straně.

Pro snížení nákladů na údržbu, což je důležité hledisko pro mladé jezdce, byl motor zkonstruován tak, aby obsahoval co nejméně pohyblivých částí. K nižší spotřebě paliva přispívají detaily, jako jsou pístní kroužky s nízkým třením, chladič s vysokou hustotou chladicích žeber, či iridiová svíčka. 

Technické parametry 

MOTOR  
Typ Kapalinou chlazený jednoválec
Zdvihový objem (cm³) 286 cm³
Vrtání × zdvih (mm) 76 mm x 63 mm
Kompresní poměr 10,7:1
Maximální výkon 23.1 kW/8500 ot./min.
Max. točivý moment 27,5 Nm/7500 ot./min.
Olejová náplň 1,8 l/1,5 l
PALIVOVÝ SYSTÉM  
Karburace PGM FI 
Objem palivové nádrže 10,0 l
Spotřeba paliva 3,3 l/100 km
ELEKTRICKÁ SOUSTAVA  
Startování elektrický
Kapacita baterie 12 V - 7 AH
Výkon alternátoru 318 W
HNACÍ ÚSTROJÍ  
Typ spojky Mokrá lamelová hydraulická spojka
Typ převodovky 6stupňová
Stálý převod Řetěz
RÁM  
Typ Ocelový kosočtvercový rám
PODVOZEK  
Rozměry (DxŠxV) 2012 mm x 802 mm x 1052 mm
Rozvor kol 1352 mm
Úhel přední vidlice 24º
Výška sedla 799 mm
Světlá výška 151 mm
Pohotovostní hmotnost 143 kg
Poloměr otáčení 2,3 m
ZAVĚŠENÍ KOL  
Typ vpředu 41mm teleskopická vidlice, zdvih 130 mm
Typ vzadu Tlumič Monoshock, kyvné rameno Pro-Link, zdvih 107 mm
KOLA  
Velikost ráfku Přední 17 palců
Velikost ráfku Zadní 17 palců
Pneumatika vpředu 110/70R17M/C 54H
Pneumatika vzadu 150/60R17M/C 65H
BRZDY  
Systém ABS, Typ 2 kanálový s IMU
Vpředu  296mm plovoucí kotouč bez středového náboje s radiálně upevněným 4pístovým třmenem Nissin 
Vzadu  220mm kotouč s jednopístovým třmenem

Nahoru