Jste zde

Honda CB1000R 2018

Oblíbený sportovní naháč Honda CB1000R přichází s atraktivním moderním vzhledem inspirovaným stroji kategorie café racer. Jeho čtyřválcový motor posílil o 15 kW, zvýšil se točivý moment ve středních otáčkách a nově je vybaven elektronickým řízením škrticí klapky.  Jízdní režimy nově umožňují jezdci nakombinovat si parametry výkonu, brzdění motorem a systému nastavitelné kontroly trakce Honda Selectable Torque Control. Motor je umístěn v novém rámu vybaveném špičkovým odpružením Showa a radiálně umístěnými předními brzdami. K dispozici bude i speciální verze „CB1000R+“ s prémiovým příslušenstvím instalovaným přímo ve výrobním závodě. 

Úvod

Motocyklový svět zažil v poslední dekádě mnoho změn, pokud jde o očekávání jezdců ohledně jejich strojů – jak mají fungovat, jak mají vypadat a jaký z nich chtějí mít pocit. A značka Honda se nikdy nebála využít své technologie, konstrukční řešení a představivost pro vytváření motocyklů schopných obsadit nová místa na trhu.

Jedním z těchto projektů je i nový model CB1000R.

CB1000R pro rok 2018 vystupuje z davu tím, že opouští standardní šablonu od super sportu odvozeného velkého „naháče“. Namísto toho přichází motocykl, v němž se vzrušení a funkce snoubí s radikálně svěžím a vizuálně přitažlivým estetickým řešením. Svým vzhledem, pocitem i výkony se novinka výrazně liší od svého předchůdce.

Při vytváření této nové identity konstruktéři společnosti Honda přehodnotili ryze sportovní charakter stávajícího nahého streetfighteru CB1000R, rozhodli se zvýšit jeho výkony a navíc přidali něco neočekávaného. Vedeni retro-industriálním minimalismem celý stroj obnažili, rozhodli se opustit inspiraci „RR“ a namísto toho využili velké množství texturovaných kovových povrchů a ultra-minimalistický vzhled vedený designovým tématem „Neo Sporst Café“. Výsledkem je stroj s jedinečnou identitou, jež je spojením sportovního naháče a obnažených Café Racerů.

Díky zcela nové koncepci je jízda s CB1000R velmi vzrušující a stroj je schopen držet krok s mnohem sportovnějšími stroji i na úzkých klikatých silnicích. Během jízdy z něj přitom vyzařuje charakter, na který musí být každý majitel pyšný. Nezáleží na tom, z jakého pohledu novinku hodnotíte – zda s důrazem na estetiku, emoce, výkon či technologii. Nová Honda CB1000R je motocykl, jenž je těžké ignorovat.

Pan S. Uchida, vedoucí projektu CB1000R pro modelový rok 2018: „Naším úkolem ve společnosti Honda je dívat se vždy do budoucnosti a být připraveni zaujmout vedoucí postavení. S tím, jak požadavky na nahé motocykly vyzrávají, jsme věděli, že musíme udělat mnohem více, než přidat nové CB1000R na reálných výkonech. Očekávání a zájmy zákazníků jsou mnohem širší než pouhé „jak rychle?“. Chtěli jsme do každého zážitku s CB1000R začlenit nejen vzrušení a emoce, ale zejména ryzí potěšení z možnosti vlastnit a ukázat svému okolí takto individualistický stroj. Proto jsme se vydali novým směrem a jsme na výsledek velmi pyšní – a to nejen při jízdě na silnici, ale i ve chvíli, kdy lze stroj obdivovat v garáži!”

Informace o modelu

CB1000R pro modelový rok 2018 elegantně spojuje více a méně. Poskytuje jezdci velké množství dostupného výkonu kombinované s ovladatelností špičkového supersportu, zatímco nový minimalistický vzhled dodává stroji zcela nový charakter.

Díky vyladění jeho čtyřválcového motoru vzrostla hodnota maximálního výkonu o 16 % při 10 000 ot./min. a točivý moment ve středních otáčkách (kde je nejdůležitější a kde přináší nejvíce zábavy) vzrostl o 5 %. Zpřevodování je o 4 % kratší a spolu s vyšším výkonem přispívá k ještě rychlejší akceleraci. Ve skutečnosti na první 3 rychlostní stupně až do 130 km/h je CB1000R rychlejší než CBR1000RR. K lepší kontrole přispívá pomocná kluzná spojka.

Společně s vyšším výkonem přichází také elektronické řízení škrticí klapky (Throttle By Wire - TBW) se 3 přednastavenými jízdními režimy a s jedním uživatelským režimem (USER). Parametry Výkon (Power - P), brzdění motorem (Engine Brake - EB) a nastavitelná kontrola trakce (Honda Selectable Torque Control - HSTC) napříč jednotlivými režimy spolupracují s cílem nabídnout jezdci optimální vlastnosti v závislosti na podmínkách. Zvuk výfuku s rostoucími otáčkami nabývá na syrovosti.

CB1000R pro rok 2018 je o 12 kg lehčí než předchozí model, což znamená 20% zlepšení poměru výkonu a hmotnosti. Je zároveň menší, ale přesto jezdci poskytuje uvolněnější pozici. K radikálně novému vzhledu přispívá i ocelový páteřový rám z obdélníkových profilů, inverzní přední vidlice se samostatnými velkými písty Showa Separate Function Fr Fork Big Piston (SFF-BP) a tlumič Showa na zadním kole. Vylepšení na podvozku završují radiální přední brzdy, ABS a 190mm zadní pneumatika.

118703_2018_cb1000r.jpg

Hlavní vlastnosti

Vzhled a podvozek

  • Minimalistický design Neo Sports Café dává na odiv kovové povrchy
  • Ultra-kompaktní lichoběžníková silueta
  • Zcela nový lehký páteřový ocelový rám
  • Nastavitelné odpružení Showa vpředu i vzadu
  • Dva radiálně umístěné čtyřpístové přední brzdové třmeny
  • Verze ‘CB1000R+’ bude dostupná s prémiovým příslušenstvím a rychlořazením instalovaným přímo ve výrobním závodě     

Vzhled modelu CB1000R pro rok 2018 nabral výrazný a charakteristický nový směr, který jej záměrně vyčleňuje z mainstreamu nahých motocyklů. Každý estetický detail CB1000R byl vybroušen a celkový vzhled, styl a postoj, ze kterého vyzařuje síla, slučují retro minimalismus s výkonným motorem a prvotřídním podvozkem.

Jeho proporce jsou nyní výrazně kompaktnější a dodávají stroji lichoběžníkovou siluetu. Převis charakteristicky tvarovaného kruhového světlometu je o 90 mm kratší a držák registrační značky / blatník upevněný na kyvném rameni (poprvé u značky Honda) umožnil vytvoření extrémně krátké zádi opatřené vespod upevněnými madly pro spolujezdce.

Nápadná je především absence plastů – exteriér stroje zahrnuje pouze 6 dílů vyrobených z tohoto materiálu, přičemž největší z nich je štíhlý přední blatník. Naopak nejvýraznějším rysem novinky je široké uplatnění prémiových kovových povrchů na celém modelu, vycházející z dlouhé tradice strojů kategorie café racer: díly jako bočnice chladiče či kryt vzduchové komory z leštěného hliníku, obrobená skříň motoru, hlava válců a náboj ozubeného kola či leskle lakovaná bezpřírubová ocelová palivová nádrž.

Všechna světla jsou vybavena LED diodami a tenký kruhový světlomet (s rámečkem lakovaným v kovovém tónu) je tvořen světelným kruhem ve tvaru podkovy a dále charakteristickým vzorem tvořeným dvěma čarami. Také zadní světlo je tvořeno půlkruhovou světelnou linkou, jež se při brzdění změní v plnou čáru. Přístrojový panel ve tvaru písmene T – opatřený stejným lakem v kovovém tónu jako rámeček světlometu – je zapuštěn do hlavy vidlice, čímž se minimalizují přesahy. Spínač zapalování je umístěn v přední části palivové nádrže.

CB1000R má nový páteřový ocelový rám. Využívá „dělené upevňovací“ (split-tightening) – které umožnuje úsporu 2.5 kilogramu.

Sklon vidlice je 25° a závlek 100 mm. Rozvor kol je o 10 mm delší (1 455 mm) a pohotovostní hmotnost dosahuje 212 kg – o 12 kg méně než u končícího modelu. Rozložení hmotnosti je 48,5 % / 51,5 % (přední/zadní kolo). Agilitě CB1000R v zatáčkách napomáhá umístění osy klikového hřídele o 5 mm výše.

Opěrné body jezdce zaručují uvolněnou, přirozeně pokrčenou polohu, zejména díky o 12 mm širším zkoseným řídítkům umístěným o 13 mm výše než u předchozího modelu a o 5 mm výše umístěnému sedlu (830 mm). Také bezpřírubová palivová nádrž je široce tvarovaná, hluboké prolisy však poskytují spoustu prostoru pro jezdcova kolena.

U nového modelu byla použita nastavitelná přední vidlice Showa Separate Function Fr Fork Big Piston (SFF-BP). Veškeré funkce související s tlumením zajišťuje jedno rameno, čímž se snižuje hmotnost a zároveň je zajištěna přilnavost, komfort a kontrola v širokém rozmezí jízdních podmínek. Zadní tlumič Showa umožňuje nastavení předpětí pružiny a tlumení v kompresi i v odskoku.

Dva přední radiálně umístěné čtyřpístové brzdové třmeny se zakusují do 310mm plovoucích kotoučů. Doplňuje je dvoupístový zadní třmen s 256mm zadním kotoučem a 2kanálový systém ABS. Zadní pneumatika o rozměru 190/55 ZR17 je osazena na 6palcovém ráfku a nahrazuje dosavadní rozměr 180/55 ZR17. Přední pneumatika zůstává na rozměru 120/70 ZR17.

K dispozici bude také verze ‘CB1000R+’ vyznačující se ještě atraktivnějším vzhledem a výbavou. Její součástí bude rychlořazení, vyhřívané rukojeti a celá řada prémiového příslušenství ke zdůraznění stylu CB1000R: kovový kryt přístrojů, kryt zadního sedadla, prodloužení předního blatníku, zadní vnitřní blatník a kryt mřížky chladiče.

Motor

  • Čtyřválcový motor odvozený z CBR1000RR posílil o 15 kW
  • Vysoký točivý moment a pružná odezva ve středních otáčkách
  • Elektronické řízení škrticí klapky s sebou přináší 3 jízdní režimy
  • Tři úrovně výkonu, brzdění motorem a nastavitelná kontrola trakce
  • Výfukové svody 4-2-1 šetří hmotnost a vytvářejí syrový zvuk
  • Pomocná kluzná spojka součástí standardní výbavy

Čtyřválcový DOHC motor o objemu 998cm3, který CB1000R pro modelový rok 2018 pohání, sdílí „spojitost a uspořádání“ s modelem CBR1000RR Fireblade. Tento agregát byl přepracován s důrazem na zdravý nárůst výkonu i točivého momentu: 107 kW při 10 500 ot./min. a 104 Nm při 8 250 ot./min. oproti dosavadním 92 kW při 10 000 ot./min. a 99 Nm při 7 750 ot./min. Vrtání i zdvih zůstaly na hodnotách 75 mm x 56,5 mm, kompresní poměr však vzrostl o 0,4 na 11,6 : 1 a písty jsou nově kované (namísto litých) podobně jako u CBR1000RR SP.

Motor byl vyladěn s důrazem na dostupnost silného točivého momentu zejména v rozmezí 6-8 000 otáček, kde jeho křivka výrazně roste a přispívá tak ke vzrušující a dynamické jízdě. To je zároveň užitečné pro rychlou dynamickou akceleraci v provozu, zejména při předjíždění. Červené pole otáčkoměru začíná na 11 500 ot./min. a omezovač zasahuje ve 12 000 ot./min.

Vývoj se soustředil zejména na zlepšení průtoku vzduchu a výfukových plynů hlavou válců. Zdvih sacích ventilů vzrostl na 8,5 mm a výfukových na 8,1 mm (oproti původním 7,9 / 7,8 mm). Škrticí klapka o průměru 44 mm (o 8 mm více) přivádí vzduch ke zvětšeným sacím kanálům; nový je také tvar spalovací komory. Nová je vzduchová komora, vedení i vzduchový filtr. Výsledkem je zjednodušená a hladší cesta pro vzduch proudící do motoru, čímž se zmenšuje tlaková ztráta mezi sacími otvory a škrticí klapkou.

Vedle nárůstu hodnot výkonu došlo k důležitému 4% zkrácení převodových poměrů, čímž se výrazně zlepšila akcelerace v rozmezí od 30 do 130 km/h. Nová pomocná kluzná spojka je lehčí na ovládání páčky a lépe zvládá prudké podřazování.

Také nový výfuk přispívá k lepším výkonům CB1000R ve středních otáčkách a ke snížení hmotnosti. Jedná se o konstrukci 4-2-1, která přes 4 krátké katalyzátory svádí výfukové plyny do hlavní komory, odkud následně plyny proudí do výfuku se dvěma komorami. 2 hlavní trubky jsou těsně před katalyzátory propojeny spojovací trubicí, což přispívá k vyššímu točivému momentu po překročení 5 000 ot./min. S 11,2 kg je výfukový systém o 4,5 kg lehčí. Zvuk výfuku byl interně vyladěn tak, že při překročení 5 500 ot./min. získá výrazně hlubší a syrovější tón.

Motor byl vybaven elektronicky řízenou škrticí klapkou. Ta jezdci poskytuje maximální kontrolu nad výkonným motorem umístěným v minimalisticky navrženém motocyklu, a to díky 3 přednastaveným jízdním režimům a 1 UŽIVATELSKÉMU režimu (s možností volby tlačítkem na levé rukojeti).

K dispozici jsou tři úrovně výkonu motoru (Engine Power – P), brzdění motorem (Engine Brake – EB) a nastavitelné kontroly trakce (Honda Selectable Torque Control – HSTC); systém HSTC je také možné vypnout.

Tři jízdní režimy nabízejí různé kombinace jednotlivých parametrů.

Režim RAIN (déšť) využívá nejnižší nastavení výkonu, střední úroveň brzdění motorem a vysokou úroveň zásahů systému HSTC. Nejnižší úroveň výkonu a točivého momentu je aplikována na první 3 rychlostní stupně.

Režim STANDARD využívá střední nastavení výkonu, HSTC i brzdění motorem. Ubírá trochu výkonu u prvního a druhého rychlostního stupně a využívá výkonovou křivku, která se nachází těsně pod režimem SPORT, se sníženým točivým momentem při částečném otevření škrticí klapky. Tento režim také umožňuje malý prokluz zadního kola a nadzvedávání předního kola při akceleraci.

V režimu SPORT je nastavena nejvyšší hodnota výkonu a nejnižší úroveň brzdění motorem a HSTC, čímž je zajištěn 100% výkon na všech šest rychlostních stupňů, maximální točivý moment ve všech polohách škrticí klapky a omezené zásahy ze strany HSTC.

Režim USER umožňuje jezdci zvolit některé ze tří nastavení pro každý parametr a tato nastavení uložit pro budoucí použití.

Další informace, které má jezdec k dispozici, zahrnují indikátor přeřazení na vyšší rychlostní stupeň v pravém horním rohu přístrojového panelu, který buď začne blikat poté, co otáčky motoru překročí nastavenou hodnotu, případně svou barvu mění ze žluté přes oranžovou až po růžovou, a slouží tak jako vizuální vodítko pro přeřazení na vyšší rychlostní stupeň. Další funkcí v této oblasti je indikátor ekonomické jízdy ECO, informace o zařazeném rychlostním stupni a indikace jízdního režimu.

Nový motor překonává svého předchůdce i spotřebou paliva, který nyní dosahuje 5,8 l/100 km namísto dřívějších 5,9 l/100 km (v režimu WMTC).  

Příslušenství a CB1000R+

Každý majitel si může svou CB1000R 2018 přizpůsobit pomocí řady originálního příslušenství Honda. Patří sem:

  • Rychlořazení
  • Vyhřívané rukojeti
  • Zásuvka pro připojení příslušenství
  • Štítek nad přístrojovým panelem
  • Kryt zadního sedla
  • Hliníkový nástavec předního blatníku
  • Hliníkový zadní vnitřní blatník 
  • Sedlo jezdce a spolujezdce čalouněné Alcanterou
  • Polepy ráfků kol
  • Ochrana skříně motoru
  • Polep palivové nádrže
  • Tank Bag s montážním příslušenstvím
  • Vak na zadní sedlo s montážním příslušenstvím

CB1000R+ verze bude dostupná s širokou škálou příslušenství, jako jsou například vyhřívané rukojeti, hliníkové kryty předního a zadního blatníku, větrný štítek s hliníkovými prvky, kryt zadního sedla s hliníkovými držáky, mřížka chladiče s logem CB1000R a rychlořazení.

Technické parametry

MOTOR  
Typ Kapalinou chlazený DOHC řadový čtyřválec
Počet ventilů na válec  4
Zdvihový objem (cm³) 998 cm3
Vrtání x zdvih (mm) 75 mm x 56,5 mm
Kompresní poměr 11,6:1
Maximální výkon 107 kW při 10 500 ot./min.
Max. točivý moment 104 Nm při 8 250 ot./min.
PALIVOVÝ SYSTÉM  
Karburace PGM FI
Objem palivové nádrže 16,2 litru
Spotřeba paliva 5,8 l/100 km
ELEKTRICKÁ SOUSTAVA  
Startování elektrické
Kapacita baterie 12 V/8,6 AH
HNACÍ ÚSTROJÍ  
Typ spojky Mokrá lamelová spojka
Typ převodovky 6stupňová
Stálý převod Řetěz
RÁM  
Typ Ocelový, páteřový
PODVOZEK  
Rozměry (DxŠxV) 2120 mm x 789 mm x 1095 mm
Rozvor kol 1 455 mm
Úhel přední vidlice 25 stupně
Závlek 100 mm
Výška sedla 830 mm
Světlá výška 135 mm
Pohotovostní hmotnost 212 kg
ZAVĚŠENÍ KOL  
Typ vpředu Inverzní vidlice Showa SFF-BP
Typ vzadu Showa BRFC (Balance Free Rear Cushion)
KOLA  
Velikost ráfku Přední Litá, hliníková
Velikost ráfku Zadní Litá, hliníková
Pneumatika vpředu 120/70 ZR17
Pneumatika vzadu 190/55 ZR17
BRZDY  
Systém ABS, Typ 2kanálový
Vpředu Dva 310mm kotouče
Vzadu Jeden 256mm kotouč
PŘÍSTROJE A ELEKTRICKÁ VÝBAVA  
Světlomet LED
Zadní světlo LED
Přístrojový panel LCD

Nahoru