Jste zde

SH125

HONDA SH125i modelový rok 2020

 

Datum vydání: 4. listopadu 2019

 

Inovovaný model: Jeden z nejoblíbenějších skútrů v Evropě – a jednička na trhu v roce 2018 s téměř 19 000 prodanými kusy – vstupuje do roku 2020 jako prakticky nový stroj. Elegantní přepracovaná kapotáž a modifikovaný rám nabízejí o více než 50 % více odkládacího prostoru; revidovaná geometrie přináší vyšší komfort jízdy. Nový čtyřventilový motor se vyznačuje rychlejší akcelerací, lepší dynamikou ve vyšších otáčkách a sníženou spotřebou paliva. Navíc splňuje emisní normu EURO5 a součástí standardní výbavy je nově systém nastavitelné kontroly trakce (HSTC).

 

Obsah:

1 Úvod

2 Informace o modelu

3 Hlavní vlastnosti

4 Příslušenství

5 Technické parametry

 

 

1. Úvod

 

Součástí milionové rodiny skútrů SH, kterou v roce 1984 založil model SH50, je i čtyřtaktní model Honda SH125, který na evropský trh poprvé vstoupil v roce 2001. Ten od té doby soustavně a nenápadně plní svůj úkol stát se stylovým, zábavným a nenáročným dopravním prostředkem – výsledkem je jeden z nejoblíbenějších dopravních prostředků na celém kontinentu.

 

Již první model této řady položil základ úspěchu: úsporný, ale živý motor spojený s hbitým, ale jistým podvozkem, k jehož stabilitě přispívají velká 16palcová kola – vše zabaleno v elegantním, prémiovém balení.

 

V roce 2005 dostal motor elektronické vstřikování paliva PGM-FI a za posledních 14 let se tak SH125i díky skvělé rovnováze stylu, spolehlivosti, úspornosti a přímé použitelnosti stal tím nejlepším dopravním prostředkem pro jízdu ve městě.

 

Po celou dobu své existence model procházel konstantním a pečlivým vývojem, který odrážel měnící se potřeby a očekávání majitelů, ale i touhu značky Honda přinášet jim stále lepší a lepší verze jejich SH. V roce 2013 získal stroj nový motor Honda eSP (enhanced Smart Power) vyznačující se nízkým třením a systémem Idling Stop. Výsledkem byl vyšší výkon při nižší spotřebě paliva. V roce 2017 došlo k osvěžení jeho vzhledu novými designovými liniemi, stroj získal přední i zadní LED světlo a inteligentní klíč Honda Smart Key.

 

Do roku 2020 vstupuje model SH125i (který se vyrábí v závodě společnosti Honda v italském městě Atessa) jako zcela nový skútr. Přestože pevně stojí na základech, které položili jeho předchůdci, je nový SH125i rychlejší, stylovější, pohodlnější, praktičtější a s nejnižší spotřebou a provozními náklady v historii. Jiný směr by v tomto ohledu ani nebyl možný – konec konců, je to SH. 

 

 

 

2. Informace o modelu

 

Vylepšit SH125i nebyl snadný úkol – to, že je jedním z nejoblíbenějších skútrů v Evropě, má svůj důvod. Konstruktéři značky Honda však měli jasné zadání, takže vyšší výkon, točivý moment a nižší spotřeba paliva nového čtyřventilového motoru s technologií eSP+ splňujícího normu EURO5 se zdály jako dobrý začátek. K většímu klidu majitele zcela jistě přispěje i přidání systému nastavitelné kontroly trakce HSTC.

 

Přepracovaný rám umožnil vytvoření ještě většího odkládacího prostoru, který přijde vždycky vhod (stejně jako USB nabíječka) a optimalizovaná geometrie odpružení zadního kola napomohla vyššímu komfortu. Prémiová nová kapotáž spolu se stylovou charakteristickou přídí nově definují, ale zároveň upevňují charakter modelu SH125i; kompletní LED osvětlení je doplněno skvěle čitelným LCD přístrojovým panelem.

 

V nabídce bude celkem pět konfigurací:

Standardní SH125i bez příslušenství

SH125i s inteligentním vrchním kufrem

SH125i s inteligentním vrchním kufrem, chrániči řídítek a plexi štítem

SH125i se standardním vrchním kufrem

SH125i se standardním vrchním kufrem, chrániči řídítek a plexi štítem

 

Model SH125i pro rok 2020 bude k dispozici v následujících barevných provedeních:

Černá perleťová Pearl Nightstar Black

Bílá perleťová Pearl Cool White

Nadčasová šedá metalíza

Červená perleťová Pearl Splendor Red

 

 

3. Hlavní vlastnosti

 

3.1 Vzhled a výbava

 

Moderní restylizace charakteristické konstrukce SH125i s rovnou podlahou

Odkládací schránka pod sedlem o celkovém objemu 28 l

USB nabíječka

Kompletní LED osvětlení a nový LCD přístrojový panel

 

Uhlazený a bytelný – to byla dvě slova, která stanovila designový směr pro nový elegantní unifikovaný styl modelu Sh125i. Určité napětí, které mezi těmito výrazy existuje, naopak posiluje prémiový charakter modelu SH. A svým „obličejem“ se opravdu odlišuje – světlomet (evokující symbol „H“ složený z LED diod, jež jsou integrovány do kapotáže) se vyznačuje středovým dálkovým světlometem umístěným mezi dvěma potkávacími světlomety. Poziční světla se nacházejí nad gondolou řídítek.

 

Pořád se jedná o zástupce řady SH, takže elegantní vzhled se snoubí s nenucenou praktičností. Celkové kompaktní rozměry, plochá podlaha a vzpřímená pozice při jízdě (nezbytná pro snadné ovládání a dobrý výhled v rušném městském provozu) jsou nápadnými atributy vzhledu nového SH. Méně nápadná je dodatečná 10litrová odkládací schránka pod sedlem spolujezdce, která doplňuje 18 l stávajícího objemu, jenž je schopný pojmout integrální přilbu. V tomto prostoru se nachází také USB nabíječka.

 

Ploché sedlo nabízí dostatek opory a místa pro pohyb a pečlivě profilovaný rám ve spojení s rozšířenou plochou pro nohy usnadňuje došlápnutí na zem. Vzhledem k tomu, že po městě se často jezdí ve dvou, nabízí stroj spoustu místa i pro dvojici cestujících; zasouvací hliníkové stupačky se podle potřeby snadno odklopí a poskytují stabilní oporu zejména při brzdění v případě, že jedete se spolujezdcem.

 

Zadní LED světlo má podobně jako přední světlomet chromovaný rámeček a na novém LCD přístrojovém panelu se nacházejí všechny výstražné kontrolky – včetně funkčnosti Smart Key, HSTC/ABS a Idling Stop – elegantně uspořádané kolem centrálního digitálního ukazatele rychlosti a otáčkoměru. Veškeré ovládání přístrojového panelu se provádí prostřednictvím tlačítek A/B na levé rukojeti.

 

Inteligentní klíč modelu SH125i má jezdec po celou dobu v kapse a pro ovládání zapalování, víčka palivové nádrže a sedla jej nemusí vyndavat. Klíč má dvě tlačítka: zapnutí/vypnutí inteligentní funkce a „odpověď“, kdy skútr zabliká ukazateli směru pro snazší identifikaci na dálku.

 

Má-li jezdec inteligentní klíč u sebe, lze jedním stiskem hlavního tlačítka na stroji odemknout řízení a zapnout zapalování, zatímco pomocí dvou kolébkových spínačů se ovládá víčko palivové nádrže a zámek sedla. Tlačítko se po stisku rozsvítí (totéž platí pro funkci „odpověď“ pomocí inteligentního klíče) modrým světlem.

 

 

3.2 Motor

 

Nový čtyřventilový motor se vyznačuje vyšším výkonem, točivým momentem a nižší spotřebou paliva

Je vybaven systémem nastavitelné kontroly trakce (HSTC)

Díky systému Idling Stop a technologiím zaměřeným na snižování tření splňuje normu EURO5

 

Nový, kapalinou chlazený čtyřventilový eSP+ (‘enhanced Smart Power’) motor o objemu 124,5 cm3 v Sh125i, se vyznačuje rychlejší akcelerací, vyššími maximálními otáčkami a nižší spotřebou oproti svému dvouventilovému předchůdci.

 

Maximální výkon 9,2 kW je k dispozici o 250 ot./min. dříve (při 8 250 ot./min. (oproti 8,9 kW při 8 500 ot./min.), zatímco točivý moment 11,4 Nm je dostupný o 500 ot./min. níže při 6 500 ot./min. (11,5 Nm při 7 000 ot./min.). Křivka výkonu a točivého momentu naměřená na dynamometru však graficky prokazuje, o kolik silnější nový motor je v rozmezí od 4 000 ot./min. až do 10 000 ot./min.

 

Spotřeba paliva (bez aktivního systému Idling Stop) klesla ze 2,3 l/100 km na 2,25 l/100 km (v režimu WMTC). A neméně důležité pro majitele i pro stroj, který bude většinu času trávit v městském prostředí, je to, že motor SH125i plní emisní normu EURO5; přípustné limity škodlivin ve výfukových plynech, jako jsou oxid uhelnatý, uhlovodíky či oxidy dusíku, jsou u normy EURO5 oproti EURO4 drasticky nižší.

 

Další technologií, která jezdci dodává více jistoty při jízdě za mokra, je systém nastavitelné kontroly trakce Honda Selectable Torque Control (HSTC), který nenápadně a obratně řídí trakci zadního kola. Pokud systém HSTC omezuje prokluz zadního kola, bliká na přístrojovém panelu příslušná kontrolka. Systém je možné zcela vypnout.

 

Větší vrtání 53,5 mm a kratší zdvih 55,4 mm (oproti 52,4 / 57,9 mm) vytvořily prostor pro čtyřventilovou spalovací komoru; kompresní poměr vzrostl z 11,0:1 na 11,5:1. Pokud jde o centralizaci hmoty, je kompaktní motor mistrovským kouskem. Chladič není upevněn v přední části stroje, ale je zabudován do samotného motoru, což vede k jednoduššímu a lehčímu uspořádání. Jeho vysoce účinné jádro umožnilo využití mimořádně kompaktního a lehkého chladicího ventilátoru.

 

V celém agregátu byly použity technologie pro snižování tření; vnější povrch vložky válce je opatřen železnými trny, jež snižují spotřebu oleje a zlepšují chlazení. Dalšího snížení tření se podařilo dosáhnout posunutím válce. Valivý odpor uvnitř převodovky je pod kontrolou díky použití tří hlavních ložisek, která jsou konstruována tak, aby zvládala zátěž přenášenou na každé z nich.

 

Klíčovou technologií pro úsporu paliva u modelu SH125i je funkce Idling Stop. Aktivuje se spínačem na pravé rukojeti řídítek a poté automaticky vypíná motor po třech sekundách chodu na volnoběh a okamžitě jej znovu spouští, když otočíte plynem.

 

Použití této funkce je velmi snadné díky systému zpětného natočení, který vrací klikový hřídel zpět do polohy před sáním vzduchu, a díky dekompresnímu mechanismu, jenž potlačuje odpor roztáčení klikového hřídele kvůli kompresi. Startér ACG zároveň vyrábí elektřinu, čímž odpadá nutnost používání převodů a elektromotoru jako u tradičních řešení.

 

 

 

3.3 Podvozek

 

Nový rám z vysokopevnostních ocelových trubek uvolňuje více prostoru

Komfort jízdy zvyšuje optimalizovaná geometrie zavěšení zadního kola

16palcové přední a zadní kolo zvyšují jistotu při jízdě

 

Při návrhu nového podvozku modelu SH125i kladli konstruktéři důraz na dvě věci: zvětšení odkládacího prostoru a vyšší komfort. Nový rám z vysokopevnostních ocelových trubek má nyní 7litrovou nádrž zabudovanou pod podlahou pod nohama jezdce (v minulosti byla umístěna pod sedlem spolujezdce), čímž se uvolnilo 10 litrů prostoru. Rozvor je o 13 mm delší (1 353 mm), zatímco sklon přední vidlice a závlek dosahují 26°/85 mm. Sedlo zůstává ve výšce 799 mm a pohotovostní hmotnost je o 400 g nižší (133,9 kg).

 

Pro komfort jízdy byl optimalizován úhel zavěšení motoru a úhel zadního odpružení, čímž se snížilo rotační zatížení na zavěšení motoru a zlepšila se tak absorpce rázů při přejezdu nerovností.

 

Lehké 16palcové ráfky z hliníkové slitiny byly vždy zárukou jisté ovladatelnosti a stability modelu SH125i na různých typech povrchů. Ráfky jsou obuty do bezdušových pneumatik Michelin City Grip o rozměrech 100/80-16 vpředu a 120/80-16 vzadu.

 

Zadní tlumiče umožňují 5stupňové nastavení předpětí, zdvih v ose kola dosahuje 83 mm. Teleskopická 33mm přední vidlice o zdvihu 89 mm zaručuje vynikající držení stopy a je nastavena tak, aby umožňovala pohodlnou jízdu plně pod kontrolou jezdce. Systém ABS je součástí standardní výbavy; přední i zadní kotouč má průměr 240 mm; přední brzdový třmen má třípístovou konstrukci, zadní je jednopístový.

 

4 Příslušenství

 

Společně se standardním vrchním kufrem se dodávají také chrániče řídítek pro lepší ochranu před povětrnostními vlivy. Dodatečně je možné namontovat inteligentní vrchní kufr, který se ovládá klíčem Smart Key, včetně otevíracího mechanismu.

 

5. Technické parametry

 

MOTOR

Typ

Kapalinou chlazený, čtyřtaktní, SOHC

Zdvihový objem (cm³)

124,8 cm3

Počet ventilů na válec

4

Vrtání  zdvih (mm):

53,5 x 55,5

Kompresní poměr

11,5:1

Maximální výkon

9,2 kW / 8 250 ot./min.

Max. točivý moment

11,4 Nm při 6 500 ot./min.

Olejová náplň

1 l

PALIVOVÝ SYSTÉM

Karburace

Elektronické vstřikování paliva PGM-FI

Objem palivové nádrže

7 l

Spotřeba paliva

2,25 l/100 km

ELEKTRICKÁ SOUSTAVA

Startování

Elektrické

Kapacita baterie

YTZ8V 7Ah MF

Výkon alternátoru

232 W / 5 000 ot./min.

HNACÍ ÚSTROJÍ 

Typ spojky

Automatická, odstředivá

Typ převodovky

CVT

Stálý převod

Klínový řemen

RÁM

Typ

Rám z ocelových trubek

PODVOZEK

Rozměry (DxŠxV)

2 085 mm x 740 mm x 1 129 mm

Rozvor kol

1 353 mm

Úhel přední vidlice

26°

Závlek

85 mm

Výška sedla

799 mm

Světlá výška

142 mm

Pohotovostní hmotnost

134 kg

Poloměr otáčení

2 m

ZAVĚŠENÍ KOL

Typ vpředu

Teleskopická vidlice, 33 mm

Typ vzadu

Kyvné rameno se dvěma tlumiči

KOLA

Velikost ráfku přední

16M/C x MT2,50

Velikost ráfku zadní

16M/C x MT2,75

Pneumatika vpředu

100/80-16 palců

Pneumatika vzadu

120/80-16 palců

BRZDY

Systém ABS, Typ

2kanálový

PŘÍSTROJE A ELEKTRONIKA

Přístrojový panel

Inteligentní klíč Honda Smart Key, USB nabíječka

Světlomet

LED

Zadní světlo

LED

 

Veškeré parametry jsou předběžné a mohou být bez předchozího upozornění změněny

** Upozornění: uvedené hodnoty jsou výsledky naměřené společností Honda při standardních zkušebních podmínkách stanovených WMTC. Zkoušky se provádí na rovné vozovce se standardní verzí vozidla, s jedním jezdcem a bez dodatečné volitelné výbavy. Skutečná spotřeba paliva se může lišit v závislosti na způsobu jízdy, údržbě vašeho stroje, povětrnostních podmínkách, stavu vozovky, tlaku pneumatik, instalovaném příslušenství, nákladu, hmotnosti jezdce a spolujezdce a dalších faktorech.


Nahoru