Jste zde

CB1000R

Honda CB1000R, modelový rok 2020

 

Datum vydání: 4. listopadu 2019

 

Inovovaný model: CB1000R, vlajková loď řady Neo Sports Café značky Honda, prošla pro modelový rok 2020 drobnými kosmetickými úpravami, jež ještě více posílily její prémiový charakter a nepřehlédnutelnost v provozu. Stříbrné akcenty byly odstraněny a nyní kompletně černá hlava řízení je doplněna novým lemem světlometu v matné černé barvě Metallic Matte Ballistic Black. Barevné změny zadní pružiny a předních brzdových kotoučů jsou završeny výrazným stříbrným závodním pruhem probíhajícím po „páteři“ palivové nádrže.

 

Stroj bude dostupný ve třech dynamických barvách – k červené Candy Chromosphere Red a černé Graphite Black se přidává nová matná perleťově bílá verze Matt Pearl Glare White.

 

 

Obsah:

1 Úvod

2 Informace o modelu

3 Hlavní vlastnosti

4 Příslušenství a CB1000R+

5 Technické parametry

 

1. Úvod

 

Motocyklový svět zažil v poslední dekádě mnoho změn, pokud jde o očekávání jezdců ohledně jejich strojů – jak mají fungovat, jak mají vypadat a jaký z nich chtějí mít pocit. A značka Honda se nikdy nebála využít své technologie, konstrukční řešení a představivost pro vytváření motocyklů schopných obsadit nová místa na trhu.

 

CB1000R vystupuje z davu tím, že opouští standardní šablonu velkého „naháče“ odvozeného od supersportu. Namísto toho přichází motocykl, v němž se vzrušení a funkce snoubí s radikálně svěžím a vizuálně přitažlivým estetickým řešením. Svým vzhledem, pocitem i výkony se novinka výrazně liší od svého předchůdce.

 

Při vytváření této identity konstruktéři společnosti Honda přehodnotili ryze sportovní charakter předcházejícího nahého streetfighteru CB1000R, rozhodli se zvýšit jeho výkony a navíc přidali něco neočekávaného. Vedeni retro-industriálním minimalismem celý stroj obnažili, rozhodli se opustit inspiraci „RR“ a namísto toho využili velké množství texturovaných kovových povrchů a ultra-minimalistický vzhled vedený designovým tématem „Neo Sports Café“. Výsledkem je stroj s jedinečnou identitou, jež je spojením sportovního naháče a obnažených Café Racerů.

 

Díky zcela nové koncepci je jízda s CB1000R velmi vzrušující a stroj je schopen držet krok s mnohem sportovnějšími stroji i na úzkých klikatých silnicích. Během jízdy z něj přitom vyzařuje charakter, na který musí být každý majitel pyšný. Nezáleží na tom, z jakého pohledu novinku hodnotíte – zda s důrazem na estetiku, emoce, výkon či technologii. Honda CB1000R je motocykl, jenž je těžké ignorovat.

 

 

 

 

Pan S. Uchida, vedoucí projektu CB1000R

 

„Naším úkolem ve společnosti Honda je dívat se vždy do budoucnosti a být připraveni zaujmout vedoucí postavení. S tím, jak požadavky na nahé motocykly vyzrávají, jsme věděli, že musíme udělat mnohem více, než přidat nové CB1000R na reálných výkonech. Očekávání a zájmy zákazníků jsou mnohem širší než pouhé „jak rychle?“. Chtěli jsme do každého zážitku s CB1000R začlenit nejen vzrušení a emoce, ale zejména ryzí potěšení z možnosti vlastnit a ukázat svému okolí takto individualistický stroj. Proto jsme se vydali novým směrem a jsme na výsledek velmi pyšní – a to nejen při jízdě na silnici, ale i ve chvíli, kdy lze stroj obdivovat v garáži!”

 

Pan Valerio Aiello, Oddělení designu, Výzkumné a vývojové středisko značky Honda, Řím

 

Vizuálním stylem Neo Sports Café jsme chtěli vytvořit nový stylistický rozměr, který by se odlišoval od svalnatých streetfighterů posledních několika let, a zároveň neevokoval jednoduchý styl café-racerů. Oproti původní koncepci si jednotlivé modely řady Neo Sports Café zachovávají svou originální esenci, ale každý je kvůli jinému uspořádání či jinému motoru přirozeně odlišný. Pro zdůraznění technických prvků jsme použili „ušlechtilé“ materiály, jako jsou kovy, s kompaktním a jednoduchým tvarem. Dokonce i barevné řešení se ubírá stejným směrem.

 

Finálním výsledkem je, že žádný z motocyklů od konkurence se řadě Neo Sports Café nepodobá a, bez ohledu, zda se vám líbí či nikoliv, jsou vždy snadno rozeznatelné jako stroje Honda. Konkurence má ve svých řadách klasické nebo velmi moderní motocykly, podle mého názoru jim však chybí něco, co by přesahovalo přes oba tyto styly.

 

2. Informace o modelu

 

CB1000R elegantně spojuje více a méně. Poskytuje jezdci velké množství dostupného výkonu kombinované s ovladatelností špičkového supersportu, zatímco nový minimalistický vzhled dodává stroji zcela nový charakter.

 

Díky vyladění jeho čtyřválcového motoru vzrostla oproti předchozí generaci CB1000R hodnota maximálního výkonu o 16 % při 10 000 ot./min. a točivý moment ve středních otáčkách (kde je nejdůležitější a kde přináší nejvíce zábavy) vzrostl o 5 %. Zpřevodování je o 4 % kratší a spolu s vyšším výkonem přispívá k ještě rychlejší akceleraci.

 

Společně s vyšším výkonem přichází také elektronické řízení škrticí klapky (Throttle By Wire - TBW) se 3 přednastavenými jízdními režimy a s jedním uživatelským režimem (USER). Parametry Výkon (Power - P), brzdění motorem (Engine Brake - EB) a nastavitelná kontrola trakce (Honda Selectable Torque Control - HSTC) napříč jednotlivými režimy spolupracují s cílem nabídnout jezdci optimální vlastnosti v závislosti na podmínkách. Zvuk výfuku s rostoucími otáčkami nabývá na syrovosti.

 

CB1000R je o 12 kg lehčí než předcházející street-fighter model, což znamená 20% zlepšení poměru výkonu a hmotnosti. Je zároveň menší, ale přesto jezdci poskytuje uvolněnější pozici. K radikálnímu vzhledu přispívá i ocelový páteřový rám z obdélníkových profilů, inverzní přední vidlice se samostatnými velkými písty Showa Separate Function Fr Fork Big Piston (SFF-BP) a tlumič Showa na zadním kole. Výbavu podvozku završují radiální přední brzdy, ABS a 190mm zadní pneumatika.

 

 

3. Hlavní vlastnosti

 

3.1 Vzhled a podvozek

 

Minimalistický design Neo Sports Café dává na odiv kovové povrchy

Ultra-kompaktní lichoběžníková silueta

Lehký páteřový ocelový rám

Nastavitelné odpružení Showa vpředu i vzadu

Dva radiálně umístěné čtyřpístové přední brzdové třmeny

Novinky pro rok 2020 zahrnují kompletně černou hlavu řízení doplněnou novým lemem světlometu v matné černé barvě Metallic Matte Ballistic Black

Tři nová barevná provedení

K dispozici je také verze ‘CB1000R+’ s prémiovým příslušenstvím a rychlořazením instalovaným přímo ve výrobním závodě

 

Vzhled modelu CB1000R nabral výrazný a charakteristický směr, který jej záměrně vyčleňuje z mainstreamu nahých motocyklů. Každý estetický detail CB1000R byl vybroušen a celkový vzhled, styl a postoj, ze kterého vyzařuje síla, slučují retro minimalismus s výkonným motorem a prvotřídním podvozkem.

 

Jeho proporce jsou ultra-kompaktní a dodávají stroji lichoběžníkovou siluetu. Převis charakteristicky tvarovaného kruhového světlometu je o 90 mm kratší než u předchozího modelu a držák registrační značky / blatník upevněný na kyvném rameni (při představení stroje v roce 2018 se jednalo o první použití tohoto řešení u značky Honda) umožnil vytvoření extrémně krátké zádi opatřené vespod upevněnými madly pro spolujezdce.

 

Nápadná je především absence plastů – exteriér stroje zahrnuje pouze 6 dílů vyrobených z tohoto materiálu, přičemž největší z nich je štíhlý přední blatník. Naopak nejvýraznějším rysem novinky je široké uplatnění prémiových kovových povrchů na celém modelu, vycházející z dlouhé tradice strojů kategorie café racer: díly jako bočnice chladiče či kryt vzduchové komory z leštěného hliníku, obrobená skříň motoru, hlava válců a náboj ozubeného kola či leskle lakovaná bezpřírubová ocelová palivová nádrž. Pro rok 2020 dostává stroj nový vizuální prvek v podobě autentického závodního pruhu podél své „páteře“.

 

Stříbrné akcenty byly odstraněny a nyní kompletně černá hlava řízení je doplněna novým lemem světlometu v matné černé barvě Metallic Matte Ballistic Black.

 

V roce 2020 bude stroj dostupný ve třech dynamických barvách – k červené Candy Chromosphere Red a černé Graphite Black se přidává nová matná perleťově bílá verze Matt Pearl Glare White.

 

Všechna světla jsou vybavena LED diodami a tenký kruhový světlomet je tvořen světelným kruhem ve tvaru podkovy a dále charakteristickým vzorem tvořeným dvěma čarami. Také zadní světlo je tvořeno půlkruhovou světelnou linkou, jež se při brzdění změní v plnou čáru. Přístrojový panel ve tvaru písmene T je zapuštěn do hlavy vidlice, čímž se minimalizují přesahy. Spínač zapalování je umístěn v přední části palivové nádrže.

 

CB1000R má páteřový ocelový rám. Ten využívá dělené upevňovací (split-tightening) hliníkové desky kyvného spoje – které představují úsporu 2,5 kilogramu – s jejichž pomocí je upevněno charakteristické jednostranné kyvné rameno s délkou 574,2 mm.

 

Sklon vidlice je 25° a závlek 100 mm. Rozvor kol je 1 455 mm a pohotovostní hmotnost dosahuje 212 kg – o 12 kg méně než u končícího modelu. Rozložení hmotnosti je 48,5 % / 51,5 % (přední/zadní kolo). Agilitě CB1000R v zatáčkách napomáhá umístění osy klikového hřídele o 5 mm výše.

 

Opěrné body jezdce zaručují uvolněnou, přirozeně pokrčenou polohu, zejména díky o 12 mm širším zkoseným řídítkům umístěným o 13 mm výše než u předchozího modelu a sedlu ve výšce 830 mm. Také bezpřírubová palivová nádrž je široce tvarovaná, hluboké prolisy však poskytují spoustu prostoru pro jezdcova kolena.

 

U nového modelu byla použita nastavitelná přední vidlice Showa Separate Function Fr Fork Big Piston (SFF-BP). Veškeré funkce související s tlumením zajišťuje jedno rameno, čímž se snižuje hmotnost a zároveň je zajištěna přilnavost, komfort a kontrola v širokém rozmezí jízdních podmínek. Zadní tlumič Showa, který je pro rok 2020 vybaven novou černou pružinou, umožňuje nastavení předpětí pružiny a tlumení v odskoku.

 

Dva přední radiálně umístěné čtyřpístové brzdové třmeny se zakusují do 310mm plovoucích kotoučů. Doplňuje je dvoupístový zadní třmen s 256mm zadním kotoučem a 2kanálový systém ABS. Zadní pneumatika o rozměru 190/55 ZR17 je osazena na 6palcovém ráfku a nahrazuje dosavadní rozměr 180/55 ZR17. Přední pneumatika zůstává na rozměru 120/70 ZR17.

 

K dispozici je také verze ‘CB1000R+’ vyznačující se ještě atraktivnějším vzhledem a výbavou. Její součástí bude rychlořazení, vyhřívané rukojeti a celá řada prémiového příslušenství ke zdůraznění stylu CB1000R: kovový kryt přístrojů, kryt zadního sedadla, prodloužení předního blatníku, zadní vnitřní blatník a kryt mřížky chladiče.

 

 

3.2 Motor

 

Čtyřválcový motor pocházející z CBR1000RR

Vysoký točivý moment a pružná odezva ve středních otáčkách

Elektronické řízení škrticí klapky s sebou přináší 3 jízdní režimy

Tři úrovně výkonu, brzdění motorem a nastavitelná kontrola trakce

Výfukové svody 4-2-1 šetří hmotnost a vytvářejí syrový zvuk

Pomocná kluzná spojka součástí standardní výbavy

 

Čtyřválcový DOHC motor o objemu 998 cm3 poskytuje modelu CB1000R zdravou dávku výkonu i točivého momentu: 107 kW při 10 500 ot./min. a 104 Nm při 8 250 ot./min. oproti 92 kW při 10 000 ot./min. a 99 Nm při 7 750 ot./min u předchozí verze. Vrtání i zdvih zůstaly na hodnotách 75 mm x 56,5 mm, kompresní poměr však vzrostl o 0,4 na 11,6 : 1 a písty jsou nově kované namísto litých.

 

Motor byl vyladěn s důrazem na dostupnost silného točivého momentu zejména v rozmezí 6-8 000 otáček, kde jeho křivka výrazně roste a přispívá tak ke vzrušující a dynamické jízdě. To je zároveň užitečné pro rychlou dynamickou akceleraci v provozu, zejména při předjíždění. Červené pole otáčkoměru začíná na 11 500 ot./min. a omezovač zasahuje ve 12 000 ot./min.

 

Při vývoji motoru pro nový model CB1000R v roce 2018 se konstruktéři zaměřili na zlepšení proudění plynů sáním, hlavou motoru a výfukovým potrubím. Oproti starému motoru zdvih sacích ventilů vzrostl na 8,5 mm a výfukových na 8,1 mm (oproti původním 7,9 / 7,8 mm). Škrticí klapka o průměru 44 mm (o 8 mm více) přivádí vzduch ke zvětšeným sacím kanálům; nový je také tvar spalovací komory. Vzduchová komora, vedení i vzduchový filtr přispěly ke zjednodušené a hladší cestě pro vzduch proudící do motoru, čímž se zmenšila tlaková ztráta mezi sacími otvory a škrticí klapkou.

 

Vedle nárůstu hodnot výkonu došlo k důležitému 4% zkrácení převodových poměrů, čímž se výrazně zlepšila akcelerace v rozmezí od 30 do 130 km/h. Pomocná třecí spojka je mimořádně lehká na ovládání páčky a lépe zvládá prudké podřazování.

 

Také výfuk přispívá k lepším výkonům CB1000R ve středních otáčkách a ke snížení hmotnosti. Jedná se o konstrukci 4-2-1, která přes 4 krátké katalyzátory svádí výfukové plyny do hlavní komory, odkud následně plyny proudí do výfuku se dvěma komorami. 2 hlavní trubky jsou těsně před katalyzátory propojeny spojovací trubicí, což přispívá k vyššímu točivému momentu po překročení 5 000 ot./min. Zvuk výfuku byl interně vyladěn tak, že při překročení 5 500 ot./min. získá výrazně hlubší a syrovější tón.

 

Elektronicky ovládaná škrticí klapka (TBW) jezdci poskytuje maximální kontrolu nad výkonným motorem umístěným v minimalisticky navrženém motocyklu, a to díky 3 přednastaveným jízdním režimům a 1 UŽIVATELSKÉMU režimu (s možností volby tlačítkem na levé rukojeti).

 

K dispozici jsou tři úrovně výkonu motoru (Engine Power – P), brzdění motorem (Engine Brake – EB) a nastavitelné kontroly trakce (Honda Selectable Torque Control – HSTC); systém HSTC je také možné vypnout.

Tři jízdní režimy nabízejí různé kombinace jednotlivých parametrů.

 

Režim RAIN (déšť) využívá nejnižší nastavení výkonu, střední úroveň brzdění motorem a vysokou úroveň zásahů systému HSTC. Nejnižší úroveň výkonu a točivého momentu je aplikována na první 3 rychlostní stupně.

 

Režim STANDARD využívá střední nastavení výkonu, HSTC i brzdění motorem. Ubírá trochu výkonu u prvního a druhého rychlostního stupně a využívá výkonovou křivku, která se nachází těsně pod režimem SPORT, se sníženým točivým momentem při částečném otevření škrticí klapky. Tento režim také umožňuje malý prokluz zadního kola a nadzvedávání předního kola při akceleraci.

 

V režimu SPORT je nastavena nejvyšší hodnota výkonu a nejnižší úroveň brzdění motorem a HSTC, čímž je zajištěn 100% výkon na všech šest rychlostních stupňů, maximální točivý moment ve všech polohách škrticí klapky a omezené zásahy ze strany HSTC.

 

Režim USER umožňuje jezdci zvolit některé ze tří nastavení pro každý parametr a tato nastavení uložit pro budoucí použití.

 

Další informace, které má jezdec k dispozici, zahrnují indikátor přeřazení na vyšší rychlostní stupeň v pravém horním rohu přístrojového panelu, který buď začne blikat poté, co otáčky motoru překročí nastavenou hodnotu, případně svou barvu mění ze žluté přes oranžovou až po růžovou, a slouží tak jako vizuální vodítko pro přeřazení na vyšší rychlostní stupeň. Další funkcí v této oblasti je indikátor ekonomické jízdy ECO, informace o zařazeném rychlostním stupni a indikace jízdního režimu.

 

Spotřeba paliva činí 6,0 l/100 km.

 

 

4. Příslušenství a CB1000R+

 

Každý majitel si může svou CB1000R přizpůsobit pomocí řady originálního příslušenství Honda. Patří sem:

 

Rychlořazení

Vyhřívané rukojeti

Zásuvka pro připojení příslušenství

Štítek nad přístrojovým panelem

Kryt zadního sedla

Hliníkový nástavec předního blatníku

Hliníkový zadní vnitřní blatník

Sedlo jezdce a spolujezdce čalouněné Alcantarou

Polepy ráfků kol

Ochrana skříně motoru

Polep palivové nádrže

Tank Bag s montážním příslušenstvím

Vak na zadní sedlo s montážním příslušenstvím

K dispozici je také verze CB1000R+, která přichází se širokou škálou příslušenství montovaného přímo ve výrobním závodě, včetně vyhřívaných rukojetí, hliníkového předního blatníku, hliníkového zadního vnitřního blatníku, krytky přístrojového panelu s hliníkovými prvky, krytem zadního sedadla s hliníkovými prvky, mřížkou chladiče s logem CB1000R a rychlořazením.

 

 

 

 

 

 

 

5. Technické parametry

 

 

MOTOR

 

Typ

Kapalinou chlazený DOHC řadový čtyřválec

Počet ventilů na válec

4

Zdvihový objem (cm³)

998 cm3

Vrtání x zdvih (mm)

75 mm x 56,5 mm

Kompresní poměr

11,6:1

Maximální výkon

107 kW při 10 500 ot./min.

Max. točivý moment

104 Nm při 8 250 ot./min.

PALIVOVÝ SYSTÉM

 

Karburace

PGM FI

Objem palivové nádrže

16,2 litru

Spotřeba paliva

6,0 l/100 km

ELEKTRICKÁ SOUSTAVA

 

Startování

Elektrické

Kapacita baterie

12 V/8,6 AH

HNACÍ ÚSTROJÍ

 

Typ spojky

Mokrá lamelová spojka

Typ převodovky

6stupňová

Stálý převod

Řetěz

RÁM

 

Typ

Ocelový, páteřový

PODVOZEK

 

Rozměry (DxŠxV)

2 120 mm x 789 mm x 1 090 mm

Rozvor kol

1 455 mm

Úhel přední vidlice

25 stupně

Závlek

100 mm

Výška sedla

830 mm

Světlá výška

135 mm

Pohotovostní hmotnost

212 kg

ZAVĚŠENÍ KOL

 

Typ vpředu

Inverzní vidlice Showa SFF-BP

Typ vzadu

Showa BRFC (Balance Free Rear Cushion)

KOLA

 

Velikost ráfku přední

Litá, hliníková

Velikost ráfku zadní

Litá, hliníková

Pneumatika vpředu

120/70 ZR17

Pneumatika vzadu

190/55 ZR17

BRZDY

 

Systém ABS, Typ

2kanálový

Vpředu

Dva 310mm kotouče

Vzadu

Jeden 256mm kotouč

PŘÍSTROJE A ELEKTRONIKA

 

Přístrojový panel

LCD

Světlomet

LED

Zadní světlo

LED

 

Veškeré parametry jsou předběžné a mohou být bez předchozího upozornění změněny

** Upozornění: uvedené hodnoty jsou výsledky naměřené společností Honda při standardních zkušebních podmínkách stanovených WMTC. Zkoušky se provádí na rovné vozovce se standardní verzí vozidla, s jedním jezdcem a bez dodatečné volitelné výbavy. Skutečná spotřeba paliva se může lišit v závislosti na způsobu jízdy, údržbě vašeho stroje, povětrnostních podmínkách, stavu vozovky, tlaku pneumatik, instalovaném příslušenství, nákladu, hmotnosti jezdce a spolujezdce a dalších faktorech.


Nahoru